ملکاژان
سند نسقی

از صفر تا صد سند نسقی مطلع گردید

موضوعات این مطلب

در مورد سند نسقی چه می‌دانید؟! در گذشته قوانین بسیار زیادی برای فعالیت کشاورزان در زمین‌های کشاورزی وجود داشت. برخی از افراد که مالک زمین‌های کشاورزی بودند، سهم خود را برداشت نموده و بر اساس قوانین تعیین شده، سهم ارباب را نیز در نظر می‌گرفتند.

کارگرانی که بر روی زمین‌های کشاورزی دیگران فعالیت می‌کردند نیز محصول به دست آمده را تقسیم می‌کردند. با گذشت زمان و اجرایی شدن قانون اصلاحات ارضی در ایران، تغییر اساسی در این روند پدید آمد.

افرادی که زمین کشاورزی از آن آنها بود مالک و افرادی که بر روی این زمین‌ها فعالیت می‌کردند، کشاورز بودند. بنابراین زمین‌هایی که در اختیار کشاورزان قرار گرفته بود بررسی شده و برای آنها سند تعیین شد. این سندها به نوعی پدیدآورنده نسق به شمار می‌روند.

کشاورز و یا زارع بر روی زمینی که مالک آن نیست، زراعت و کشاورزی می‌کند و مقداری از محصول به دست آمده (اعم از جنسی و یا نقدی) را به مالک ارائه می‌نماید. منظور از نسق زمین زراعی این است که: (فرد اقدام به فعالیت در زمین‌هایی می‌نماید که از آن او نیست و هدف وی آبادانی زمین است.)

بر اساس قانون، افرادی که از نسق زراعی برخوردار هستند، به نوعی مالک زمین می‌باشند. این موضوع در صورتی است که زمین از سند رسمی برخوردار باشد.

سند نسقی چیست؟

هر آنچه که باید از سند نسقی بدانید:

همانطور که پیش‌تر به تعریف سند نسقی پرداختیم، مفهوم این سند حد و حدودی از زمین‌ برای کشاورز است که به صورت قانونی در آمده است. اغلب این سند شامل قسمتی از زمین است کشاورز با انجام عملیات آبادانی، آن را در تصرف خود درآورده است.

اغلب کشاورزانی که بر روی زمین‌های زراعی کشت و برداشت می‌کنند و سبب عمران و آبادی زمین شده‌اند، می‌توانند از این سند برخوردار گردند. بر اساس این سند، کشاورزان از حقوق کاملی نسبت به این زمین برخوردار بوده و قابلیت انتقال آن را نیز در بر دارند. حتی در برخی از موارد حق فروش آن نیز برای کشاورز مهیا بوده است.

یکی از خصوصیات بسیار مهم زمین‌هایی که از سند نسقی برخوردار هستند، عدم قابلیت ساخت و ساز (از لحاظ قانونی و حقوقی) در آن‌ها است. اغلب سازه‌هایی که در زمین‌های با سند نسقی ساخته شده‌اند، از اعتبار قانونی (مانند املاک سنددار) برخوردار نیستند.

اغلب این نوع سازه‌ها به صورت قولنامه‌ای و یا مبایعه نامه، مبادله می‌شوند. از این جهت می‌توان گفت که: سند‌های نسقی از اعتبار کمتری نسبت به سند‌های قطعی ملک (سند تک برگ) برخوردار هستند.

مشکلات سند نسقی

مهمترین مشکلات سند نسقی

همانطور که ذکر شد، ساخت و ساز در زمین‌هایی که از سند نسقی برخوردار هستند، مشکلات و موانعی را در بر خواهند داشت. حتما شما نیز شنیده و یا دیده‌اید که برخی از ملک‌ها در یک زمان مشخص به چندین نفر فروخته شده‌اند.

یکی از چالش‌های بسیار رایج برای بناهایی که از این سند برخوردار هستند، همین موضوع می‌باشد. بنابراین برای اینکه بتوانید در مورد این زمین‌ها و سازه‌های بنا شده در آنها اطلاعات کاملی را کسب نمایید، بهتر است از مشاوره استفاده کنید.

مشاور املاک ملکاژان این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بتوانید به راحتی و با امنیت خاطر، از یک معامله‌ی دقیق، برخوردار گردید.

از این سندها با عنوان بنچاق نیز یاد می‌کنند. بنچاق یا سند نسقی توسط افراد معتمد و سواددار در زمان‌های گذشته نوشته و سپس به امضای علمای دینی و معتمدین می‌رسید. در صورتی که این برگه‌ها به ثبت در دفتر اسناد رسمی می‌رسید، سند منگوله دار به مخاطب تقدیم می‌شد.

از دیگر تفاوت‌های املاک سند دار با املاکی که از سند نسقی برخوردار هستند، دریافت گواهی پایان کار و جواز می‌باشد. املاکی که به صورت سند دار مورد بهره برداری قرار می‌گیرند، به راحتی می‌توانند اقدام به دریافت گواهی پایان کار و جواز نمایند.

اما در خصوص املاکی که از سندهای نسقی برخوردار هستند، ارائه گواهی پایان کار و جواز بسی دشوار و در برخی از موارد ناممکن خواهد بود.

تفاوت سند نسقی با سندهای دیگر

چگونگی تبدیل سند نسقی به سند مالکیت:

با توجه به اینکه سند نسقی از ارزش بسیار بالایی برای کشاورزان برخوردار است، اما اعتبار چندانی در زمینه‌ی خرید و فروش ملک را در بر نخواهد داشت. بنابراین ارزش ملک با در برداشتن این سند نامناسب و ناکافی خواهد بود.

از این رو برخی از افراد برای اینکه بتوانند ارزش ملک را بالا برده و اعتبار بخشی قابل توجهی را تجربه کنند، اقدام به تبدیل نسق به سند می‌نمایند. همانطور که می‌دانید مدرک نسق یکی از قدیمی‌ترین مدارک بوده و از اعتبار بالایی برخوردار بوده است.

امروزه با وجود سند دار شدن بسیاری از اراضی، زمین‌هایی که از نسق برخوردار هستند، ارزش و اعتبار پایین‌تری را در بر دارند. روند تبدیل سند‌های نسقی به سند مالکیت رسمی، بسیار ساده و راحت است.

برای این موضوع، فقط باید مدارک مهم و ضروری را در دست داشته باشید. حتی در صورتی که ملک نسقی مورد نظر وراثتی نیز باشد، باید مدارک مهم در این زمینه را به همراه داشته باشید.

برای تبدیل سند نسقی به سند مالکیت، در کنار انجام امور اداری باید هزینه‌ی بسیار کمی را نیز پرداخت نمایید. در این صورت می‌توانید به راحتی اقدام به دریافت سند تک برگ معتبر نمایید.

برای اینکه بتوانید در این زمینه به موفقیت دست یابید، بهترین راه استفاده از خدمات مشاوره‌ای دقیق و هوشمندانه است. مشاوران متخصص با شناخت راهکارهای اصولی و دقیق، همکاری هوشمندانه‌ای را با شما به ارمغان می‌آورند. بنابراین در کمترین زمان ممکن، می‌توانید اقدام به تبدیل سند خود، نمایید.

شرایط تبدیل سند نسقی

 

 

اطلاعات دقیق در زمینه‌ی خرید زمین در پردیس:

امروزه بسیاری از افراد به دنبال خرید ملک در پردیس هستند. برخی از املاک موجود در این منطقه (که اتفاقا از قیمت بالایی نیز برخوردار هستند) به صورت ویلایی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند.

با توجه به گذشته‌ی زمین‌های موجود در پردیس، دور از ذهن نیست که برخی از آنها از سندهای نسقی برخوردار باشند. این زمین‌ها نه تنها از قیمت مناسبی برخوردار می‌باشند، بلکه شرایط ساده‌ای برای دریافت سند تک برگی را نیز در بر دارند.

نکته قابل توجه برای بهره برداری از خرید و فروش این املاک، توجه به خصوصیات این زمین‌ها و جلوگیری از کلاهبرداری، است. بسیاری از افراد سودجو با استفاده از راهکارهای مختلف، از این سندها سوء استفاده می‌نمایند. بنابراین برای جلوگیری از بروز مشکلات جدی، می‌توانید از خدمات مشاوره‌ای در این زمینه استفاده کنید.

مطالب دیگر مجله ملکاژان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *