ملکاژان
انواع سقف

انواع سقف + 10 نوع سبک رایج

هنگام طراحی یک ساختمان، اغلب می توان تصور کرد که سقف یک امر کاملاً یکسان است، اما قطعاً اینطور نیست. تعداد زیادی از انواع سقف ها وجود دارد که همگی اهداف متفاوتی دارند و برای شرایط آب و هوایی خاص و سبک های ساختمانی مناسب تر هستند.
موضوعات این مطلب

هنگام طراحی یک ساختمان، اغلب می توان تصور کرد که سقف یک امر کاملاً یکسان است، اما قطعاً اینطور نیست. تعداد زیادی از انواع سقف ها وجود دارد که همگی اهداف متفاوتی دارند و برای شرایط آب و هوایی خاص و سبک های ساختمانی مناسب تر هستند.

هنگامی که سبک سقف را انتخاب می کنید، ممکن است ابتدا به تأثیر بصری فکر کنید. در حالی که ظاهر زیبا واقعا مهم است، کاربرد، طول عمر و استحکام نیز اهمیت دارد.

اگر تا به حال فکر نکرده اید که سقف خوب چه اهمیتی برای خانه شما دارد،به ادامه مطلب بپردازید.

سقف شیروانی باز

با انواع اولیه سقف آشنا شوید

انتخاب شکل سقف دشوارتر از آن چیزی است که به نظر می رسد. انواع مختلفی از سقف ها وجود دارد و همه آنها ویژگی های منحصر به فردی دارند.

  • پشت بام شیروانی دار:

اصطلاح شیروانی به نقطه مثلثی اشاره دارد که هنگام برخورد دو ناحیه شیبدار سقف ایجاد می شود.

سقف شیروانی یک نوع سقف بسیار محبوب است: ساخت آن آسان است، آب را به خوبی می ریزد، تهویه را تسهیل می کند و می تواند در اکثر طرح های خانه اعمال شود.

سقف‌های شیروانی جعبه‌ای دارای دو ضلع شیب‌دار هستند که به هم می‌رسند و یک برآمدگی را تشکیل می‌دهند، با یک امتداد مثلثی در دو طرف که از دیوارها جدا شده است. این نوع سقف برای مناطقی با شرایط آب و هوایی سرد محبوب است و طراحی پایداری را ارائه می دهد که به خوبی با باران و برف مقابله می کند.

مزایا: شیب سقف های شیروانی باعث افزایش روان آب و برف می شود و طراحی ساده آن سریع و مقرون به صرفه است. سقف شیروانی با انواع سبک های معماری مطابقت دارد.
معایب: سقف شیروانی برای مناطق با بادهای شدید یا طوفان ایده آل نیست.

سقف هیپ

  • هیپ:

ساخت سقف با ابن مدل کمی دشوارتر است و معمولاً 4 طرف دارد. این یک انتخاب محبوب است اما تهویه را فراهم نمی کند. آنها در مناطق با باد شدید عملکرد بهتری دارند.

  • هلندی:

سقف هلندی اساساً یک سقف با یک شیروانی کوچک در دو انتها است. نتیجه دسترسی آسان تر به قسمت پایینی سقف با مزایای اضافی نور طبیعی و فضای اضافی است.

مزایا: شیروانی هلندی ظاهری با کیفیت به خانه می بخشد و می تواند فضای بالای طبقه را افزایش دهد. آنها به خوبی در برابر انواع آب و هوا از جمله برف، باران و بادهای شدید مقاومت می کنند.
معایب: ساخت سقف های شیروانی هلندی گران است. آنها همچنین دارای درزهای متعدد هستند که احتمال نشتی آنها را افزایش می دهد.

سقف شیروانی هلندی

  • سقف تخت:

اکثر سقف‌های مسطح واقعاً 100% مسطح نیستند، آنها سقف‌هایی با شیب کم هستند که صاف به نظر می‌رسند، اما کمی شیب دارند تا آب خروجی از آن خارج شود.

سقف تخت

  • سقف ترکیبی:

سقف ترکیبی به معنای واقعی کلمه ترکیبی از انواع سقف ها است. اغلب با ترکیب دو یا چند طرح به دلایل زیبایی شناختی و عملی، سقف های ترکیبی می توانند طیف وسیعی از سبک ها را داشته باشند. به عنوان مثال یک سقف و سقف لگن. این یک گزینه عالی برای ظاهر منحصر به فرد و جالب است.

سقف ترکیبی

  • سقف منحنی:

سقف منحنی ویژگی بسیار مدرن و جالبی را به هر ساختمان اضافه می کند. سقف های مدرن از انعطاف پذیری مواد فلزی بهره می برند و یک ساختار منحنی بزرگ ایجاد می کنند. سقف های منحنی به کاهش مقاومت در برابر باد کمک می کنند، اما عمدتاً به دلیل زیبایی شناسی خیره کننده هستند که می توانند به ساختمان اضافه کنند.

سقف منحنی

  • سقف شیروانی باز:

سقف شیروانی باز شبیه سقف شیروانی جعبه ای است، به استثنای دو طرف جعبه دار در دو طرف. در این نوع سقف، انتهای آن برای برخورد مستقیم با دیوارها باز می ماند. هیچ مزیت اضافه ای بین این دو وجود ندارد، انتخاب صرفاً بر اساس زیبایی شناسی است.

سقف-قاب-A

  • سقف قاب A:

سقف های قاب A دارای دو ضلع شیب دار هستند که زمین را لمس می کنند و در یک قله در بالا به هم می رسند. شکل آنها شبیه حرف A است. در حالی که این سبک سقف برای کابین ها محبوب است، اما در معماری فوق مدرن به خوبی کار می کند.

مزایا: سقف A-Frame در تمام اقلیم ها به خوبی کار می کند و در برابر باران، برف و باد شدید مقاومت می کند. شکل “A” یک طراحی ساده است.
معایب: شیب های تند زوایای داخلی ناخوشایند ایجاد می کند. ساختمان‌های A-frame نیز ناکارآمدی گرمایشی دارند.

  • سقف کاپوت:

سقف کاپوت سقفی با چهار طرف و شیب کمی در پایین است که از دیوارهای بیرونی خانه امتداد می‌یابد و سایه‌ای مانند یک کلاه را ایجاد می‌کند. سقف های کاپوت در آب و هوای گرمسیری، بالای خانه های استخری و آلاچیق ها محبوبیت بیشتری دارند.

مزایا: شکل سقف کاپوت باعث ایجاد سایه و محافظت در اطراف همه طرف های خانه می شود. بخش های شیب دار آن را در برابر باد شدید مقاوم می کند و فضایی را برای یک سیستم ناودانی عالی فراهم می کند.
معایب: ساخت سقف های کاپوت پرهزینه است. آنها همچنین دارای درزهای زیادی هستند که آنها را در معرض خطر بیشتری برای نشت قرار می دهد.

سقف-هرمی

  • سقف هرمی:

سقف هرمی گونه ای از سقف لگن است. چهار طرف آن در یک قله در وسط به هم می رسند و شکل یک هرم مصر باستان را تشکیل می دهند.

مزایا: سقف های هرمی خود مهار و مقاوم در برابر آب و هوا هستند. آنها فضای کافی را برای سیستم ناودانی فراهم می کنند و می توانند به خانه یا ساختمان ارتفاع بیافزایند.
معایب: سقف های هرمی دارای درزهای متعدد هستند که خطر نشتی را افزایش می دهد. همچنین هزینه ساخت آنها بیشتر از یک شیروانی استاندارد است.

برای انتخاب انواع سقف باید آب و هوای منطقه خود را در نظر داشته باشید.

اکثر این نوع سقف ها در ایران برای ساخت ویلا ها و خانه های روستایی استفاده می شود که زیبایی و کارایی بسیاری نیز دارد. اگر قصد خرید آپارتمان را دارید بهتر است بدانید بیشتر آن ها با سقف های تخت ساخته شده اند و اگر تمایل به خرید خانه نوساز و یا ساخت ویلا دارید می توانید با توجه به آب و هوا انواع سقف های ذکر شده را انتخاب و خریداری کنید.

مطالب دیگر مجله ملکاژان

2 پاسخ

  1. همیشه دلم میخواست سقف خونم شیرونی بود اما تو شیراز و این همه آپارتمان نمیشه خیلی از این نوع سقف ها استفاده کرد البته که بسته به آب و هوا هم داره واقعا
    ولی هیچ وقت فک نمیکردم این همه تنوع تو سقف خونه داشته باشیم
    من به دنبال مدل برای تزیین سقف خونم بودم این مقاله رو دیدم و خوندم خوب بود

    1. سلام شبنم عزیز:
      امیدوارم به زودی در بهترین جای دنیا که همیشه تو فکرت بوده یه خونه ی بزرگ و شیک با سقف شیرونی خریداری کنی.
      خوشحالک که مقاله مورد پسند شما بوده سپاس گذارم برای وقتی که گذاشتی .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *