ملکاژان
خرید حق امتیاز مسکن

خرید حق امتیاز مسکن؛ فرصتی برای سرمایه‌گذاری

بسیاری از افراد، با خرید حق امتیاز مسکن، به عنوان صاحب خانه بهره‌مند می‌شوند. بعضی افراد هم با فروش حق امتیازی که از طریق شرکت‌های تعاونی به آن ها تعلق گرفته است، می توانند در جاهای مختلف سرمایه گذاری هوشمندانه ای داشته باشند.
موضوعات این مطلب

بسیاری از افراد، با خرید حق امتیاز مسکن، به عنوان صاحب خانه بهره‌مند می‌شوند. بعضی افراد هم با فروش حق امتیازی که از طریق شرکت‌های تعاونی به آن ها تعلق گرفته است، می توانند در جاهای مختلف سرمایه گذاری هوشمندانه ای داشته باشند.

خرید و فروش امتیاز مسکن چیست؟

خرید و فروش امتیاز مسکن چیست؟

فروش حق امتیاز مسکن به معنای فروش عضویت در یک پروژه خاص است که توسط برخی از شرکت‌های تعاونی، ارگان‌ها و ادارات دولتی تعریف شده است و تنها برای گروهی با اولویت‌های خاص در دسترس است. با خرید حق امتیاز، فردی که اولویت دریافت چنین امتیاز را ندارد، می‌تواند به عنوان عضو در آن پروژه شرکت کند و از مزایای آن بهره‌مند شود. این حق قابلیت خرید و فروش دارد و به این صورت می‌تواند به دیگران منتقل شود.

پروژه‌هایی که فقط به افراد خاص و با اولویت‌های خاص تعلق می‌گیرند، معمولاً به تعاونی‌های مسکن ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی تعلق دارند و واحدهای مسکونی آن‌ها به کارکنان آن سازمان و ارگان واگذار می‌شود. در این پروژه‌ها، اعضای صاحب امتیاز در زمان مشخصی پرداخت اقساط را انجام می‌دهند و در نهایت واحدهای مسکونی به آن‌ها تحویل داده می‌شود. اما آیا امکان خرید حق امتیازی که فقط برای افراد خاص ارگان های مختلف تعلق دارد وجود دارد؟ پاسخ بله است؛ زیرا برخی افراد این حق امتیاز را به فروش می‌رسانند و دیگران می‌توانند آن را خریداری کنند.

چطور حق امتیاز پروژه‌ها را بخریم؟

چطور حق امتیاز پروژه‌ها را بخریم؟

در پروژه‌های مسکونی که حق امتیاز آن‌ها به اعضای خاصی تعلق می‌گیرد، افرادی که عضویت در آن‌ها دارند و حق امتیاز را به دست آورده‌اند، اگر به هر دلیلی نخواهند تا پایان پروژه و تحویل واحدها منتظر بمانند، می‌توانند حق عضویت یا حق امتیاز پروژه ساختمانی خود را به دیگران واگذار کنند.

این امتیاز برای افرادی که در آن پروژه عضویت دارند و حق امتیاز را به دست آورده‌اند، بسیار سودآور است. زیرا با پرداخت قیمتی کمتر از کل ارزش واحد مسکونی، به شرایط پرداخت طولانی‌مدت و بدون فشار پرداخت دسترسی پیدا می‌کنند. به همین دلیل، داشتن حق امتیاز مسکن در چنین پروژه‌هایی ارزشمند بوده و جذابیت بسیاری دارد. اما این امتیاز عموماً به کارمندان و کارکنان آن سازمان‌های دولتی داده می‌شود. در صورتی که افراد به دلیل مواردی نخواهند تا پایان پروژه منتظر بمانند، می‌توانند حق امتیاز مسکن خود را واگذار کنند و در این صورت، به جز پرداخت اقساط تا آن زمان، همچنین مبلغی به نام «حق امتیاز» دریافت خواهند کرد.

حق امتیاز مسکن به چه چیزهایی بستگی دارد؟

حق امتیاز مسکن به چه چیزهایی بستگی دارد؟

در بازار خرید و فروش حق امتیاز پروژه‌های مسکونی، امتیازهایی وجود دارند که قیمت بیشتری نسبت به سایر امتیازها دارند. این اختلاف قیمت به دلیل موقعیت مکانی پروژه، کیفیت سازه و مصالح مورد استفاده در ساخت پروژه، سرعت تکمیل پروژه و سودآوری بیشتر برای صاحبان حق امتیاز است که در چنین پروژه‌هایی بیشتر خواهد بود.

به علاوه، در برخی پروژه‌ها، صاحبان حق امتیاز با پرداخت به موقع اقساط و بدون تأخیر و همچنین واریز کردن مبالغ بیشتر، اولویت بیشتری در انتخاب واحد، طبقه و پارکینگ خواهند داشت. در نتیجه، این افراد می‌توانند قبل از دیگران، با توجه به سلیقه شخصی خود، انتخاب خود را انجام دهند. این موارد باعث می‌شوند که حق امتیاز مسکن برای برخی افراد گران‌تر از سایرین باشد و در بازار خرید و فروش حق امتیاز، قیمت بیشتری داشته باشد.

محاسبه حق امتیاز مسکن

محاسبه حق امتیاز مسکن

یک ارگان دولتی برای تأمین نیاز مسکن کارکنان خود، در سال 1397 قراردادی با اعضای تعاونی خود به منظور تحویل یک واحد آپارتمان 90 متری در سال 1402 از قرار متری 4 میلیون تومان منعقد میکند. این مبلغ بصورت اقساطی می باشد که اعضای تعاونی باید آن را در زمان مشخص شده پرداخت کنند. در اینجا اگر کسی که عضو تعاونی شده است تصمیم به واگذاری قرارداد خود به فردی دیگر را بگیرد، قیمت نهایی بر پایه دو بخش محاسبه میشود:

  1. بخش اول، میزان کل مبالغ پرداختی عضو به تعاونی مسکن است. به عنوان مثال، اگر از مبلغ 360.000.000 تومان بهای واحدی مسکونی، عضو 200.000.000 تومان پرداخت کرده باشد، بخش اول از قیمت نهایی 200.000.000 تومان خواهد بود.
  2. بخش دوم، همان بخش متغیر حق امتیاز مسکن است که بسته به عوامل و شرایط زیر متفاوت می‌باشد:
  • قبل از هر چیزی باید بررسی کنیم که پروژه تعاونی در چه مرحله ای از عملیات عمرانی می باشد. زمانی که پروژه در مرحله اخذ مجوز برای احداث بنا باشد و یا گودبرداری، اجرای فنداسیون، اجرای اسکلت، اجرای سقف، دیوار چینی، نازک کاری، سفیدکاری و یا هر مرحله دیگر از اجرا باشد در قیمت‌گذاری حق امتیاز مسکن تاثیر گذار می باشد.
  • اگر زمان تحویل مسکن به کارکنان ارگان دولتی نزدیک باشد بی شک قسمت عظیمی از پرداختی های مالی انجام شده است در نتیجه قیمت واگذاری بیشتر می شود و این موضوع می تواند بالعکس نیز باشد.
  • اعتبار یک شرکت تعاونی می تواند بر روی قیمت تاثیرگذار باشد یعنی رزومه شرکن و اجرای کیفیت پروژه های قبلی می تواند در محاسبه حق امتیاز مسکن تاثیر بگذارد.
  • مهمترین موردی که می توان به آن اشاره کرد موقعیت مکانی پروژه می باشد که تاثر مستقیمی بر قیمت حق امتیاز مسکن می گذارد.

در صورتی که پروژه هنوز تکمیل نشده باشد و واحدها به اعضای تعاونی تخصیص داده نشده باشند، قیمت نهایی واحد بر اساس میزان واریزی هایی که عضو به تعاونی پرداخت کرده است و حق امتیاز خرید و فروش محاسبه و تعیین خواهد شد.

اما اگر پروژه به پایان رسیده باشد و واحد عضو مشخص شده باشد که در کدام طبقه و در چه جهتی قرار دارد، قیمت نهایی واحد بر اساس قیمت روز هر متر مربع محاسبه و تعیین خواهد شد. در این حالت، عضو تعاونی با پرداخت مبلغی معادل با قیمت واحد، مالکیت آن را به دست خواهد آورد.

در انتهای این مقاله شاید نظر اکثر افراد نسبت به خرید حق امتیاز مسکن مثبت شده باشد. چرا که برخی افراد بر این باور بوده اند که این موضوع می تواند نقاط منفی بسیاری داشته باشد اما اگر الان تصمیم به این خرید را گرفته اید می توانید از کارشناسان ملکاژان مشاوره دریافت کنید و مناطقی که این پروژه ها در حال ساخت هستن مانند: پروژه های ارگان های دولتی چیتگر، خرید خانه در پردیس، خرید حق امتیاز پروژه های پرند، پروژه های تهرانسر و… را به خوبی بررسی کنید سپس تصمیم نهایی خود را بگیرید.

مطالب دیگر مجله ملکاژان

3 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر
    شما خرید و فروش حق امتیاز مسکن هم انجام میدید؟
    اگر انجام میدید توی کدوم منطقه ها کار می کنید؟
    ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام دوست عزیز
      بله ما یکی از خدماتمون خرید و فروش حق امتیاز مسکن هست که مطابق با قوانین انجام میشه
      بیشتر منطاقی که فعلا در دسترسمون هست شهر پردیس، شهر پرند، تهرانسر و چیتگر هستش برای اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه کنید و با کارشناسان ما در ارتباط باشید
      https://melkazhan.com/

  2. سلام میشه منم راهنمایی کنید میخوام حق امتیاز مسکن بخرم بین پردیس و پرند گیر کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *