ملکاژان
تغییر کاربری خانه

روند تغییر کاربری خانه در مدت زمان کوتاه

موضوعات این مطلب

آیا از چگونگی تغییر کاربری خانه چیزی می‌دانید؟! تمامی املاک از کاربری خاصی برخوردار هستند. این کاربری به طور مشخص و دقیق تعیین و سپس در سند، ثبت شده است. از جمله تقسیم بندی‌های مهم برای کاربری‌های یک ملک، می‌توان به:

  • کاربری اداری
  • کاربری مسکونی
  • کاربری تجاری

اشاره نمود. تعیین کاربری یک ملک بر عهده‌ی شهرداری (بر اساس قانون در شهرهای مختلف و محله‌های گوناگون و همچنین ضوابط خاص در نقشه) انجام می‌پذیرد. در فرایند ساخت ملک، نوع کاربری در پروانه‌ی ساختمانی ملک ثبت شده است.

در صورتی که مالک بر اساس نوع کاربری و خلاف پروانه ساختمانی اقدام به ساخت بنا نماید، این موضوع توسط شهرداری تعقیب خواهد شد. اگر قصد ساخت ساختمانی باکیفیت با عمری طولانی دارید حتما مقاله مصالح نوین ساختمانی را در مجله ملکاژان مطالعه کنید تا با اطلاعات کامل به سمت ساخت و ساز حرکت کنید.

چگونگی تغییر کاربری خانه

مهمترین دلایل برای تغییر کاربری خانه:

دلایل بسیار زیادی موجب می‌شوند که مالک تصمیم به تغییر کاربری خانه بگیرد. این امر موجب پیمودن راه‌های زیادی برای مالک خواهد شد. بسیاری از مالکین بر اساس نیاز خود، اقدام به طی نمودن این راهکارها و در نهایت تغییر کاربری، می‌نمایند.

برای تغییر کاربری، ابتدا باید کاربری‌های مختلف را شناخته و بر اساس آن اقدامات مربوطه را انجام دهید. بسیاری از افراد اغلب به دنبال تغییر کاربری از مسکونی به تجاری و یا اداری هستند. از جمله کاربری‌های متخلف می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کشاورزی
  • خدماتی
  • ورزشی
  • صنعتی

برخی از ملک‌ها، مانند: زمین‌های کشاورزی و یا باغ‌های میوه، از شرایط بسیار دشوار و پیچیده‌ای برای تغییر کاربری برخوردار هستند. تا جایی که در برخی از موارد (مانند: ساخت ویلا در مناطق شمالی و ..) شاهد تخریب ساخت و سازهای مختلف، بوده‌ایم.

برای کاربری‌های صنعتی نیز نیازمند زمین‌های وسیع و بزرگ برای ساخت کارگاه و کارخانه و … خواهیم بود.

تبریز یکی از شهرهای فوق العاده تمیز و شیک در ایران می باشد که بسیاری از افراد برای خرید آپارتمان در این شهر اقدام می کنند اما برای کسب اطلاعات از بهترین محلات شهر تبریز برای خرید خانه می توانید کلیک کنید تا با دیدی بازتر خرید خود را انجام دهید.

مراحل مهم برای تغییر کاربری خانه

مراحل مهم برای تغییر کاربری از مسکونی به اداری:

برای تغییر کاربری خانه به کاربری‌های مختلف اداری و تجاری، باید مراحل قانونی مهمی را سپری نمایید. در برخی از موارد، با عدم تغییر کاربری مواجه خواهید بود. در مقابل، گاهی می‌توانید برای تغییر کاربری خانه، اقدام نمایید.

در قانون اساسی شاهد ذکر برخی از مواد و تبصره‌های قانونی خواهیم بود که بر اساس آنها می‌توانید به راحتی اقدام به تغییر کاربری خانه مسکونی نمایید. از جمله این موارد، عبارتند از:

  • ایجاد دفتر وکالت
  • ایجاد مطب‌های پزشکی
  • ایجاد دفتر اسناد رسمی
  • ایجاد دفتر ازدواج و طلاق
  • ایجاد مشاغل خانگی
  • تاسیس دفتر مطبوعات، روزنامه و مجله

و برخی از موارد دیگر. در این موارد کافیست که با ارائه‌ی برخی از مدارک، مانند: (سند ملک، مدارک شناسایی مالک به همراه وکالتنامه، مشخصات دقیق ملک، برگه تسویه حساب با شهرداری، ارائه‌ی مجوزهای لازم برای تغییر کاربری، نقشه جدید ملک) اقدامات مربوطه را انجام دهید.

برای طی کردن این مراحل باید از دو شیوه کلی استفاده کنید. این دو شیوه کلی عبارتند از:

  1. تغییر کاربری با تخریب و نوسازی
  2. دریافت مجوز برای تغییر کاربری

دریافت مجوز برای تغییر کاربری یکی از مراحل دشوار و پیچیده به شمار می‌رود. همچنین با وجود بافت‌های بسیار قدیمی گسترده در سطح شهرها، انتخاب روش تغییر کاربری خانه با استفاده از تخریب و نوسازی، بسی هوشمندانه است.

لذا بسیاری از افراد و مالکین، این روش را برای تغییر کاربری، انتخاب می‌نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید از خدمات مشاور املاک ملکاژان نیز استفاده کنید.

مهمترین مدارک برای تغییر کاربری خانه

مدارک مهم برای تغییر کاربری:

برای اینکه بتوانید مراحل تغییر کاربری خانه را به بهترین نحو انجام دهید، ارائه‌ی برخی از مدارک، مهم و ضروری تلقی می‌گردد. از جمله مدارکی که برای تغییر کاربری مورد نیاز است، عبارتند از:

  • مدارک مربوط به مجوز (که توسط سازمان‌ها و دفاتر ذیصلاح ارائه می‌شود.)
  • مدارک اصلی شناسایی مالک، وکیل یا نماینده‌ی قانونی وی (با به همراه داشتن وکالت نامه اعطایی)
  • اصل سند
  • مدارک و نقشه ملک جدید با توجه به کاربری جدید آن
  • مدارک کامل و دقیق آدرس، کدپستی و … ملک مورد نظر

و برخی از مدارک دیگر. لازم است بدانید که آماده سازی مدارک از جمله مراحل اولیه برای تغییر کاربری خانه است. بنابراین پس از آماده سازی مدارک مورد نظر، باید به ادارات و سازمان‌های مربوطه برای تکمیل اطلاعات مراجعه نموده و فرایند تشکیل پرونده را به بهترین نحو طی کنید.

سپس ناظر به ملک مراجعه نموده و اقدام به بررسی آن می‌نماید. در این مورد، مطابقت مدارک و اطلاعات با ملک، بسیار مهم است. پس از این مرحله، دستور نقشه جدید متناسب با کاربری مورد نظر از سمت دفتر خدمات نوسازی، صادر می‌شود.

(شکایت مالک نسبت به هر قسمت از نقشه، قابل پیگیری خواهد بود.) حال نوبت به دریافت نقشه اصلی از سمت مالک است. پس از اجرای نقشه، مراجع مربوطه برای بازدید ملک مورد نظر، اقدام نموده و با مشاهده‌ی تخلف، برخورد قانونی انجام خواهد داد.

نکات طلایی برای تغییر کاربری خانه

نکات طلایی برای تغییر کاربری خانه:

  1. همانطور که ذکر کردیم، برخی از زمین‌ها و املاک، با قانون عدم تغییر کاربری خانه مواجه هستند. بنابراین با تغییر کاربری در آنها، شاهد برخوردهای قانونی و عدم برخورداری از پروانه ساخت و … خواهیم بود.
  2. دریافت مجوز پروانه ساخت برای هرگونه ساخت و ساز، ضروری و حائز اهمیت خواهد بود. یکی از موارد مهم ذکر شده در این مدارک ارزشمند، مشخص شدن دقیق نوع کاربری ملک است.
  3. تعیین نوع کاربری بر اساس تبصره بند 24 و همچنین از ماده 55، بر عهده‌ی شهرداری است. بر اساس این قوانین نوع بهره برداری از ملک مورد نظر، به طور مشخص بیان می‌شود.
  4. برای تغییر کاربری خانه (بسته به نوع خود) باید در مسیر مشخص و تعیین شده‌ای حرکت کنید. برای این موضوع مراجعه به دفاتر خدمات نوسازی در هر منطقه و طی کردن فرایندهای آن، بسی ضروری است.
  5. پرداخت برخی از هزینه‌ها در تغییر کاربری نیز امری قابل توجه قلمداد می‌شود. از جمله هزینه‌هایی که برای این موضوع باید پرداخت کنید، می‌توان به: هزینه‌های مربوط به مالیات و عوارض (با در نظر گرفتن موقعیت ملک، صورت می‌پذیرد.) اشاره نمود. تعیین این هزینه‌ها بر اساس:
  • متراژ ملک مورد نظر
  • محل قرارگیری ملک
  • شهر قرارگیری ملک
  • موقعیت خانه

و مواردی از این قبیل، رقم می‌خورد. توجه داشته باشید که این هزینه‌ها سالانه دستخوش تغییرات قابل توجهی می‌شوند. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توان از دانش افراد متخصص و کاربلد در مشاور املاک ملکاژان استفاده کنید.

  1. برای تغییر کاربری خانه به اداری و یا تجاری، نیازمند اخذ بسیاری از مجوزهای خاص خواهید داشت.
مطالب دیگر مجله ملکاژان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *