ملکاژان
قاب اسکلت ساختمانی

قاب اسکلت | اسکلت ساختمان | ساختمان سازه فولادی

قاب اسکلت روشی از ساختار قاب است که به طور گسترده در ساخت و ساز ساختمان های چند طبقه استفاده می شود که دارای شبکه یا سیستمی از ستون ها و تیرهای نگهدارنده است که بارها را به پایه های ساختمان حمل می کند و در عین حال از کف داخلی و دیوارهای خارجی حمایت می کند.
موضوعات این مطلب

قاب اسکلت روشی از ساختار قاب است که به طور گسترده در ساخت و ساز ساختمان های چند طبقه استفاده می شود که دارای شبکه یا سیستمی از ستون ها و تیرهای نگهدارنده است که بارها را به پایه های ساختمان حمل می کند و در عین حال از کف داخلی و دیوارهای خارجی حمایت می کند.

اسکلت ساختمان چیست؟

اگر قصد خرید آپارتمان دارید بهتر است به تمام نکات برای خرید خانه نوساز توجه داشته باشید تا بهترین انتخاب را داشته باشید و اگر هم قصد ساخت و ساز و یا مشارکت در ساخت را دارید بهتر است از بهترین تجهیزات و مصالح نوین استفاده کنید تا آینده ی خانه ی خود را تضمین کنید.

قاب اسکلت چیست؟

قاب اسکلت یک طرح قاب بندی شده است که به طور منظم برای توسعه ساختمان های چند طبقه استفاده می شود. به سازمان یا چارچوبی از بخش‌ها و تشعشعات مرتبط می‌پیوندد که طبقات داخلی و جداکننده‌های بیرونی سازه را پشتیبانی می‌کند و همه انبوه را به مؤسسات منتقل می‌کند.

قاب‌های اسکلتی را می‌توان از چوب، بتن یا قطعات فولادی اولیه توسعه داد، با پوشش ساختاری که با لعاب، آجر، روکش‌کاری و غیره در بیرون محکم نگه داشته می‌شود.

قاب اسکلت در اواخر صدها سال نوزدهم و اواسط صدها سال بیستم ارائه شد و برپایی سریع ساختمان‌ها مانند بلندی‌های اولیه را در نظر گرفت. این امر به طراحی‌های داخلی کف اجازه می‌دهد تا از جداکننده‌های مستحکم رها شوند و آنها را به فضاهای سازگارتر تبدیل کند و به این معناست که می‌توان از مواد مختلف برای نمای ساختمان بیرونی استفاده کرد. این امر اهمیت کار آجری را از چیزی که جزء اصلی بود به داشتن یک کار زیباتر کاهش داد.

قاب اسکلت چیست؟

اسکلت ساختمان چیست؟

سازه اسکلتی یک قاب فولادی است که برای کمک به یک سازه یا آسمان خراش عظیم کار می شود. این ساختمان شامل ستون‌های فلزی است که بخش‌های عمودی را با تیرهای فولادی برای امنیت قاب می‌کنند.

ساختارهای اسکلتی با پرچ کردن ستون‌ها و تیرهای نگهدارنده فولادی به هم شکل می‌گیرند. برای بزرگ‌ترین و بلندترین ساختمان‌ها، تیرهای خمیده، برای کمک بیشتر اضافه می‌شوند.

جایی که تیرهای تراز با بخش های رو به بالا برخورد می کنند، نشان دهنده طبقات جدید است. کل اسکلت توسط ماتریس وسیعی از تیرها در بالای یک بالشتک قابل توجه که استقرار سازه را شکل می دهد، نگه داشته می شود. حفاظ، جداکننده، پنجره ها و قسمت های داخلی برای تکمیل سازه اضافه شده است.

ساخت اسکلت فولادی

ساختمان سازه فولادی چیست؟

ساختمان اسکلت فلزی نوعی ساختمان است که با استفاده از فلز ساخته شده، اساساً فولاد برای کمک درونی و مواد بیرونی آن تولید می‌شود. اسکلت فولادی برای شفت های تراز و بخش های رو به بالا استفاده می شود و از طریق یک چرخه جوشکاری یا پیچ و مهره های بادوام به هم می چرخند.

تابش های فولادی که بر روی یک صفحه تراز، تنظیم می شوند برای مقابله با بارهایی که در ورودی آن قرار می گیرند در نظر گرفته شده اند در حالی که مقاطع فولادی رو به بالا برای مقابله با بخشی از بار فشاری وارد شده به آن استفاده می شوند.

این شاید محکم ترین سازه زیربنایی به دلیل ظرفیت آن برای تحمل بارهای سنگین باشد. پس از آن، سازه فولادی را می توان برای مجموعه ای از مصارف، نه تنها برای ساختمان ها مورد استفاده قرار داد. آنها همچنین می توانند برای ساخت دهانه ها و چارچوب های مختلف مانند پایانه های ترمینال هوایی و کارخانه های مدرن مورد استفاده قرار گیرند.

ساخت اسکلت فولادی

یک ساختمان اسکلت فلزی از بخش های مختلفی تشکیل شده است. در اینجا ظرافت‌های توسعه قاب فولادی مهره‌ها و پیچ‌ها وجود دارد که اکثر طرح‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند:

1. بنیاد:

برای کمک به قاب فولادی، باید یک پایه محکم وجود داشته باشد. نوع فونداسیونی که مورد استفاده قرار می گیرد به حد باربری خاک بستگی دارد. کارگران پروژه معمولاً محققین خاک را برای بررسی سطح و زیرسطح زمین استخدام می کنند تا تصمیم بگیرند که قاب فولادی چگونه استراحت کند.

در صورتی که بار مستقیم وجود داشته باشد، فونداسیون نواری مورد نیاز است. این نوع پایه می تواند بارهای متحرک را تحمل کند. به هر حال، اگر استحکام خاک رضایت بخش نباشد و نیاز به بار زیادی وجود داشته باشد، کارگرانی که استخدام می شوند باید یک پی کپه را انتخاب کنند. این نوع فونداسیون سنگینی پشته را از ساختار به داخل خاک پخش می کند.

ساختمان سازه فولادی

2. ستون فولادی:

هنگامی که فونداسیون گسترده شد، ستون های فولادی بلافاصله نصب می شوند. نوع ستون فولادی که مورد استفاده قرار می گیرد نیز بر بار اجباری متکی است. اینها عموماً پیش ساخته هستند. هنگام معرفی، باید ارتباط محکمی بین ستون و فونداسیون وجود داشته باشد.

در انتهای ستون ها، از صفحات پایه قالب گیری مربع یا مستطیل برای حمایت از ارتباط آن با فونداسیون استفاده می شود. این اشکال معمولاً با توجه به این واقعیت که تقسیم رضایت‌بخش‌تر و تنظیم‌شده‌تری را برای پیچ‌ها ایجاد می‌کنند، مورد توجه قرار می‌گیرند.

3. تیرهای فولادی:

معمولاً از تیرهای فولادی برای سازه های چند طبقه استفاده می شود. تیرها برای حرکت بار از پشت بام به کف از طریق ستون ها وابسته هستند. محدوده شفت فولادی در هر مکانی در محدوده 3 متر و 9 متر است، اما برای ساختار بلندتر و گسترده تر، می تواند تا 18 متر نیز برسد.

تیرهای فولادی نیاز به ارتباطی از ستون برای تابش دارند، همانطور که ستون برای تابش. بسته به نوع باری که متحمل می شود، تداعی های مختلفی برای تابش ستون وجود دارد. در صورتی که مفاصل عموماً بارهای عمودی را تحمل کنند، یک نوع تداعی کمتر پیچیده کار را انجام می دهد.

که می تواند شامل استفاده از اتصالات دو نقطه ای یا یک صفحه انتهایی سازگار باشد. با این حال، برای بارهای عمودی که به طور مشابه دارای قدرت پیچش هستند، باید از سیستم‌های مفصلی پیچیده‌تری که از پیوندهای صفحه انتهایی با عمق کامل استفاده می‌کنند، استفاده شود.

مزایای قاب های اسکلتی

4. سیستم کف:

به خوبی ممکن است به طور همزمان به عنوان نصب تیرها معرفی شود. سیستم کف نیز به حمایت از بار رو به بالا سازه کمک می کند. با وجود این، آنها همچنین می توانند بخشی از بارهای موازی را با کمک مهاربندی تحمل کنند. بخشی از انواع معمولی سیستم های کف مورد استفاده برای سازه های فولادی، تکه ها و تیرهای Slimflor هستند. آنها را می توان با مواد کامپوزیت نیز متصل کرد.

5. مهاربندی و روکش فلزی:

مهاربندی از قدرت موازی جلوگیری می کند. به همین ترتیب بخشی از بارهای موازی را از سازه به ستون منتقل می کند. ستون در آن نقطه آن را به پایه منتقل می کند.

برای روکش، انواع مختلفی از مواد برای مرور بسته به نیاز مالکان ساختمان برای شبیه سازی وجود دارد. روکش ورق معمولاً به این دلیل استفاده می شود که تمایل دارد به طور مؤثر معرفی شود و مکانیکی در نزدیکی آن وجود دارد. علاوه بر این، اطمینان کافی به داخل ساختار می دهد. روکش بلوک نیز می تواند گزینه مناسبی باشد. خواص حفاظتی بهتری دارد که می تواند گرما را در اواسط سال تغییر مسیر دهد.

مزایای قاب های اسکلتی:

  • این سیستم می تواند به صورت تدریجی ساخته شود و بسته به بودجه موجود در مراحل تکمیل شود.
  • پس از ساخته شدن فونداسیون، می توان از آن برای اساسی ترین نیازها استفاده کرد، قبل از اینکه به تدریج سایر مصالح ساختمانی مانند پانل، کفپوش و نازک کاری اضافه شود.
  • ساختمان‌هایی که از اجزای دیواری مانند چمن، نی، چوب و بامبو ساخته شده‌اند، ساختمان‌های زلزله‌ساز خوبی هستند، زیرا ساختمان‌های سبک وزنی دارند، اما به دلیل منشأ آلی‌شان، دارای ضعف‌های اساسی مانند پوسیدگی سریع و قابلیت احتراق بالا هستند.
  • به دلیل عمر کوتاه آنها، قطعات باید سریع تعویض شوند.
  • استفاده از مواد پس از چاشنی مناسب و عملیات نگهدارنده به منظور افزایش یا اصلاح کارایی آنها هنگام ایجاد پانل های دیواری و سقف های کاهگلی ضروری است.

مزایا و معایب اسکلت فلزی

مزایای قاب فولادی:

  • سازه های اسکلت فلزی مزایای همراه را در تقابل با سازه های بلوکی، بتنی و چوبی ارائه می دهند.
  • قطعات فولادی اولیه سبک‌تر و زمین‌دارتر از چوب‌های تحمل‌کننده وزن یا اقلام قابل توجه هستند. یک دستگاه تولید فولاد با وزن آسیاب 30٪ تا نیمی سبک تر از فولاد چوبی است. این باعث می شود که توسعه قاب فولادی نسبت به سایر گزینه های قاب چوبی معمولی، زمینی تر و سخت تر باشد.
  • ناودانی های فولادی در مجموعه ای از اندازه ها در دسترس هستند و می توان آنها را به درخواست ساخت. این بدان معناست که می‌توان آن‌ها را تغییر داد تا بارهای واضحی را در سازه‌ها با هر نوع و اندازه متفاوت تحمل کنند.
    سازه های اسکلت فلزی به شدت در برابر آتش غیرقابل نفوذ هستند، خطر آتش سوزی را برای سازه کاهش می دهند و مانع از گسترش آتش سوزی در صورت وقوع می شوند. پوشش های فوق العاده مقاوم در برابر آتش برای ایجاد این خاصیت فولاد اولیه عمل می کنند.
  • قطعات فولادی اولیه نسبت به اثرات مخرب خزنده های خزنده تونل زنی و موجودات تکامل یافته حساس نیستند – که می تواند باعث ایجاد مشکل در چارچوب چوبی شود مگر اینکه به اندازه کافی درمان شود.

معایب قاب های فولادی

معایب قاب های فولادی به شرح زیر است.

  • فولاد به دلیل راندمان بالایی که در انتقال حرارت دارد، گرما مورد توجه قرار نمی گیرد. هنگامی که گرما از طریق ناودانی های فولادی منتقل می شود، ارزش عایق دیوارها را می توان تا نصف کاهش داد، که خبر بدی برای حفظ انرژی در ساختمان است.
  • اقدامات عایق باید در جایی که از ساختار اسکلت فولادی برای متعادل کردن هدایت حرارتی فولاد استفاده می شود، اعمال شود.
  • ظرفیت تغییر اجزای سازه چوبی در محل یکی از مزایای استفاده از آنها است. یک جزء را می توان به اندازه خرد کرد، میخ ها را در مفصل کوبید تا محکم شود و غیره.
  • بدیهی است که با فولاد این امکان وجود ندارد.
  • سازه های اسکلت فلزی به ندرت مستقل هستند. آنها معمولاً برای تکمیل یک سازه به دیوار خشک، روکش، عایق و اجزای چوبی اضافی نیاز دارند.
  • برخی از شرکت‌های ساختمانی استدلال می‌کنند که طولانی‌تر شدن مدت زمان ساخت ساختمان، توجیهی در برابر سازه‌های اسکلت فلزی است، با این حال، در بیشتر موارد، صرفه‌جویی در زمان بیشتر از تغییرات در محل است.
مطالب دیگر مجله ملکاژان

یک پاسخ

  1. سلام آره قاب اسکلت رو ما تو ساختمان های چند طبقه استفاده می کنیم انواع مختلفی داره که بهتره با کیفیت و مقاوم باشه خیلی نکته ی مهمی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *