ملکاژان

مترو پرند چالش ها و موانع افتتاح مترو

این روزها با توجه به گرانی خرید، رهن و اجاره خانه در تهران مردم کم کم به شهرهای حاشیه ای تهران (اکثرا هم دارای مترو می باشند و رفت و آمدتان را به کلانشهر تهران راحت می کنند) که در فاصله کمی با تهران ساخته شده اند کوچ می کنند تا بتوانند با وجود تورم و گرانی ای که هر روز بیشتر شاهد آن هستیم با خانواده خود بهتر و راحت تر زندگی کنند و از پس هزینه های خود بر بیایند.
موضوعات این مطلب

ازجمله شهرهای حاشیه ای تهران می توان به مارلیک، پردیس، پرند و … اشاره کرد. در این محتوای کوتاه بصورت اجمالی می خواهیم درباره مترو پرند و فرصت سرمایه گذاری در نزدیکی آن برای سکونت، وضعیت افتتاح آن بدانیم، تا انتها همراهمان باشید.

مترو پرند

 

درباره پرند و اهمیت مترو پرند برای این شهر:

شهر‏های جدید جایگاهی برای سیاست‏ های مسکن دولت ‏ها در طول دوره‏ های مختلف می باشند و بهترین مکان برای برنامه ‏ریزی و ساماندهی این سیاست‏ ها شهر‏های جدید است چون ظرفیت‏ بالقوه ‏ا‏ی که دارند به انجام این سیاست‏ ها کمک می‏کند. مانند پروژه مسکن مهر در شهر جدید پرند با دارا بودن حدود 100 هزار واحد مسکونی ، لقب پایتخت مسکن مهر را از آن خود کرده است. به همین دلیل افتتاح هرچه سریع تر مترو پرند کمکی به مردم می باشد و به روند امور سرعت می بخشند که نفع صنعت و دولت می باشد.

جمعیت پرند و نیاز آن به مترو پرند:

جمعیت پرند در سرشماری سال ۱۳۹۵ برابر با ۹۷٬۵۶۴ نفر (۳۱٬۶۹۳ خانوار) اعلام شد و از این تعداد ۴۸٬۹۹۷ نفر مرد و ۴۸٬۵۶۷ نفر زن بوده اند. اهالی این شهر اغلب از اطراف تهران و دیگر استان‌ها می باشند که به دلایلی مثل ملک ارزان‌تر، میزان ترافیک کمتر و آلودگی هوای کمتر، وجود فرصت‌های کاری بخاطر شهرک‌های صنعتی در نزدیکی این شهر، مسکن مهر و نیروگاه های پرند و رودشور اینجا را انتخاب کرده اند. اینها که گفته شد دلایلی خوب برای سرعت بخشیدن به احداث مترو پرند می باشند.

پرند در 30 کیلومتری آزاد راه تهران – ساوه و جنوب غربی تهران واقع شده است، نزدیکی شهر پرند به اتوبان های تهران – ساوه و تهران – قم و همچنین فرودگاه بین المللی امام خمینی اهمیت این شهر را دو چندان کرده است، با موقعیتی که پرند در بین اتوبان ها و دسترسی هایش دارد مسلما اضافه شدن یک خط ریلی مثل مترو پرند برای استفاده عموم و رهایی از ترافیک و خطرات جاده ای در کار و صنعت و رونق اقتصادی تأثیر خواهد داشت.

بازدید رئیس جمهور از مترو پرند: منبع خبر(اقتصاد نیوز 5 بهمن 1401)

بتازگی جناب رییس‌جمهور از پروژه در حال ساخت مترو پرند بازدید داشتند و ایشان با توجه به توضیحات مدیران پروژه قول داداه اند، سوم خرداد 1402 پروژه‌ای که 14 سال پیش شروع شده و سال‌ هاست مردم این شهر چشم انتظار رسیدن قطار مترو پرند می باشند (قطار مترو و نه ایستگاه مترو) به بهره‌برداری برسد.

رییس جمهور در مترو پرند

مزایای داشتن خط مترو پرند:

پرند در 30 کیلومتری جنوب غربی تهران در شهرستان رباط‌کریم از سال 1373 به شهری جدید تبدیل شد و بر طبق سرشماری سال 95 که در پاراگراف های قبلی گفته شد حدود 100 هزار نفر جمعیت داشته ولی هم ‌اکنون با 17 هزار هکتار این جمعیت به 250 هزار نفر جمعیت رسیده است.

پرند براساس نقشه ‌های اولیه برای 6 فاز طراحی شده بود:

1-فازهای اولیه شخصی‌ساز

2-ویلایی

3-باغ ویلا

و فازهای بعدی به انبوه‌سازی با اسامی مختلف

1-کوزو

2-کیسون

3-مسکن مهر و اخیرا طرح ملی مسکن نیز به آن تخصیص داده شده است.

تاریخچه حمل و نقل عمومی در پرند و نیاز به مترو پرند:

از قدیم پرند، خط مستقل راه‌آهن داشته و روزانه قطار حومه ‌ای شرکت راه ‌آهن تا ایستگاه راه ‌آهن تهران که اتفاقا خط 3 مترو پرند نیز از آن عبور می‌کند و بالعکس تردد می‌نماید و به تبادل مسافر با مترو نیز می‌پردازد، به همین خاطر از این طریق با شبکه مترو در تهران ارتباط دارد. سفر با قطارهای حومه ‌ای برای شهرهای اقماری کلانشهرها ارزان، امن، غیرآلاینده و جذاب است مخصوصا که اگر سرعت مناسب و خوبی هم داشته باشد. هم ‌اکنون حداقل 12 حرکت قطار حومه‌ای بطور متوسط هر ساعت یک دفعه از نیمه شب تا ساعت 9 شب با ریل ‌باس ‌ها که جزو قطارهای اتوبوسی کشور می باشند با قیمتی مناسب مسافران را جابجا می کنند.

شهر پرند

اگر اعزام قطار سریع ‌السیر فراهم شود امکان رساندن زمان سفر به نصف هم هست چون سرعت قطارها می‌تواند به 120 کیلومتر در ساعت هم برسد؛ هم ‌اکنون مسیر تا پرند با عبور از 6 ایستگاه میانی حدود یک ساعت طول می‌کشد ولی مسیر جدید ریلی مترو پرند، مسیری است با طول 50 کیلومتر که با توسعه خط یک متروی تهران به فرودگاه بین ‌المللی امام خمینی و بعد از آن به پرند می‌رسد که کلنگ ساخت و راه اندازی اش در بهمن 1387 با حضور وزرای راه و مسکن و شهرسازی به زمین زده شد.

 

چه شد که مسئولین به فکر احداث مترو پرند افتادند؟

شهر جدید پرند (جزو شهرستان رباط کریم) جزو شهرهای اقماری اطراف تهران می باشد که در سال های اخیر رشد جمعیت بالایی داشته و پیش بینی شده تا سال ۱۴۰۵ تعداد ساکنان آن به مرز ۷۰۰ هزار نفر برسد، موقعیت قرارگیری این شهر در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی تهران و در مسیر اتوبان تهران-ساوه و در نزدیکی فرودگاه بین المللی امام خمینی قرار گرفته است و به همین خاطر مسئولین ۱۴ سال پیش به این تصمیم رسیدند که هم برای کاهش حجم ورودی خودرو های شخصی به تهران و هم به منظور کاهش تصادفات در اتوبان تهران-ساوه خط متروی تهران را به پرند نیز برسانند و مترو پرند را بسازند.

هدف اصلی و اولیه احداث مترو پرند چه بود؟

آن موقع یعنی سال 87 هدف از احداث مترو پرند، ترغیب مردم به استقبال از پروژه چند ده‌ هزاری مسکن مهر در پرند بود، براساس اعلام مدیرعامل وقت حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران شهرهای جدید، قرار بود این پروژه حداکثر تا سال 92 آماده بهره ‌برداری شود و صحبت از هزینه 300 میلیارد تومانی نیز در میان بود. بخشی از پروژه یعنی از ایستگاه شاهد تا ایستگاه شهر آفتاب به طول ۴ کیلومتر در ابتدای سال ۱۳۹۵ و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول ۲۶ کیلومتر در مرداد ماه سال ۱۳۹۶ تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت و با نام خط 8 متروی تهران بازگشایی شد ولی بخش فرودگاه تا پرند که البته استارت آن همان سال 87 از پرند زده شده بود و اجرای آن در وظایف وزرای راه و شهرسازی قرار گرفت هنوز به اتمام نرسیده است و همان‌طور که گفته شد بتازگی با حدود پیشرفت 70% بازدید و قول جدید مسئولان مربوطه برای بازگشایی تا 3 خرداد سال 1402 داده شده است.

مترو پرند به چه تجهیزات و امکاناتی نیاز دارد؟

خوب است که بدانیم اجرای خط مترو پرند فقط ساخت و اجرای زیربنای ساختمانی آن نیست بلکه با تجهیزات ثابت و متحرک می‌تواند به خدمت ‌رسانی مطمئن و امن و با ظرفیت مناسب اقدام نماید. برای مسیر 50 کیلومتری تا پرند فقط با ریل‌گذاری و تست سرد و ساخت ایستگاه، امکان مسافرگیری انبوه فراهم نمی‌شود و لازم است برای حرکت قطارها نیروی برق کافی، کنترل، سیگنالینگ و مخابرات مطمئن و البته تجهیزات ثابت دیگری تامین و نصب و راه ‌اندازی گردد ولی آنچه ضروری است نیاز به حداقل 10 قطار برای تامین سرفاصله زمانی جذاب و مطمئن می‌باشد.

 

بودجه 3 هزار میلیاردی برای پایان مترو پرند:

با توجه به اینکه متروی تهران در حال حاضر با کمبود حداقل 100 قطار (700 واگن) برای خطوط موجود در حال بهره‌برداری روبرو است، لذا برای اینکه قول بهره برداری مترو پرند از حالت فقط کلام در بیاید لازم است از همین الان در بودجه 1402 مبلغ حداقل 3 هزار میلیارد تومان برای تامین تجهیزات متحرک تامین و قرارداد ساخت و تامین قطارها با واگن ‌سازان داخلی منعقد شود. امیدواریم سازمان برنامه و بودجه به قول رییس ‌جمهور اهمیت دهند و برای جلوگیری از پیشرفت ‌نمایی، تامین اعتبار را برای اتمام این پروژه تامین نمایند تا سر موقه گفته شده این مترو شروع به کار کردن کند.

مزایای راه اندازی مترو پرند:

همانطور که می دانید اگر مترو پرند که در ضلع شمالی شهر جدید پرند و اتوبان تهران-ساوه قرار دارد بازشگایی شود بعنوان یک وسیله حمل و نقل عمومی می تواند کمک مهمی به برداشتن سنگینی بار اتوبان ها در ساعات پیک رفت و آمد مردم به تهران شود و خیلی منطم تر و با برنانه تر و همچنین سریع تر می توانند به کارهای خود برسند و آنها را انجام دهند، با توجه به جمعیتی که در حال حاضر در پرند ساکنند بهتر است که قول رییس جمهور قول باشد. مردم شهر پرند برای کار، تحصیل و سایر امور روزانه تردد بالایی به پایتخت دارند بطوری که براساس آمارهای ترافیکی، روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین تهران و پرند تردد دارند که عمده این افراد از وسایل حمل و نقل شخصی برای طی مسیر استفاده می کنند.

 

 

سرمایه گذاری و اندیشیدن به مترو پرند:

با توجه به پیشرفت قابل توجهی که شهر پرند از ابتدا تاکنون داشته است و وجود شهرک های صنعتی و مراکز تفریحی، فرهنگی، هنری، ورزشی و فضاهای سبز و پارک و بوستان های محلی همچنین هایپر مارکت ها، پیست موتور، شهربازی کودکان، پینت بال، زمین گلف، دریاچه مصنوعی، رستوران، سینما و … طولانی‌ترین پیست بین‌المللی کارتینگ جهان در شهر پرند است و لیسانس A از فدراسیون جهاتی اتومبیلرانی دارد و دارای جاذبه گردشگری تاریخی به نام قلعه سنگی پرند که نماد معماری ایرانی و اسلامی با قدمتی هزار ساله است و از سال ۱۳۸۲ این قلعه در حال مرمت می باشد.

با وجود تمامی این امکانات کسانی را که تمایل به خانه دار شدن دارند و از مستاجر بودن خسته شده اند و می خواهند صاحب ملک خود باشند، مجموعه ملکاژان پیشنهاد می دهد با توجه به بازگشایی آن هم بزودی مترو پرند برای سرمایه گذاری و خرید اقساطی یا پیش خرید به پرند آمده و به املاک آنجا سر بزنند تا هم این شهر کوچک زیبا را از نزدیک ببینند و هم قیمت ها را بدانند و هم خانه ها را بازدید کنند.

 

مترو پرند فرصتی برای خانه دار شدن در نزدیک ترین فاصله با تهران:

شهر پرند با توجه به آب و هوای خوبش، آب آشامیدنی شیرین، موقعیت جغرافیایی عالی و نزدیکی به تهران و کرج و شهریار و ساوه و قم، بافت شهری مدرن و نوساز و خلوت بودن و عدم وجود ترافیک و وجود مترو پرند که یکی از دلایل اصلی پیش خرید ملک یا خرید اقساطی خانه در آنجا می باشد، با آمدن مترو پرند و فاصله کمش با تهران رفت و آمد نیز سریع تر خواهد بود و دیگر نیازی نیست در تهران اجاره های سنگین بدهید و پول و سرمایه تان در گذر زمان بی ارزش شود.

مجموعه ملکاژان با مشاورانی متخصص و حرفه ای در امر خرید و فروش ملک به شما کمک خواهند کرد با بودجه ای که دارید بتوانید در شهر پرند یک خانه برای خود پیش خرید نمایید و اقساطی آن را مال خود کنید و با مترو براحتی رفت و آمد کنید چون آن زمان نزدیک است که با این رشد جمعیت شهرهای اطراف تهران با ساخت و ساز هایی که در آنها انجام می شود به تهران وصل شوند.

پس اگر تصمیم گرفته اید تا در جایی زندگی کنید که مزایای زیادی نظیر مترو که برای رهایی از ترافیک یک نعمت است و آب و هوای خوب و … با مجموعه ملکاژان در ارتباط باشید و برای پیش خرید و خرید اقساطی اپارتمان در پرند مشاوره رایگان و حرفه ای داشته باشید.

 

 

مطالب دیگر مجله ملکاژان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *