ملکاژان
نورپردازی محیطی

نورپردازی محیطی چیست؟ راهنمای طراحی آن

موضوعات این مطلب

این روزها استفاده از مصالح نوین برای ساخت هر ساختمانی مهم تلقی می شود چرا که باعث زیبایی یک ساختمان و امنیت آن می کند. استفاده و به کارگیری نورپردازی محیطی می تواند هم زیبایی به خانه بدهد و هم حس و آرامش را به افرادی که در آن سکونت دارند القا کند.

اگر قصد خرید آپارتمان را دارید باید به هنگام بازدید از ملک نکات و المان های زیادی را در نظر داشته باشید که مهمترین آن ها نور یک خانه می باشد به همین دلیل بهتر است که برای بازدید روزها را انتخاب کنید تا این موضوع را به خوبی بسنجید. نمای ساختمان نیز می تواند بیانگر طراحی داخلی آن باشد.

طراحی نورپردازی یکی از مهمترین راه های برای زیباسازی دکوراسیون داخلی می باشد. شما زمانی که این کار را برای خانه ی خود انجام می دهید تازه به تفاوت های آن پی می برید برای این کار می توانید از یک متخصص و طراح کمک بگیرید.

طراحی نورپردازی در قسمت های مختلف خانه

نور یکی از تاثیرگذار ترین، بر روحیه افراد می باشد زمانی که شما با استفاده از نورپردازی خانه ی خود را زیباسازی می کنید نه تنها به شیک بودن آن کمک می کنید بلکه باعث می شود تمام وسایل و ابزاری که در ساخت خانه به کار رفته است به چشم بیایند و خود را نمایان کنند.

اهمیت نورپردازی محیطی در فضای داخلی خانه

یکی از ارکان معماری و دکوراسیون داخلی خانه نورپردازی آن می باشد. امروزه برای بیشتر خانه های نوساز از نورپردازی های مختلفی استفاده می شود. این یک مدل برای زیباسازی خانه ها می باشد که می توان برای هر قسمت خانه از آن استفاده کرد مخصوصا قسمت پذیرایی، اتاق خواب ها، آشپزخانه و …

نورپردازی از ابعاد مختلفی تشکیل می شود. نور دارای روشنایی قوی و ملایم می باشد که در محیط خانه ها بر حسب سلیقه از آن ها استفاده می شود. اگر نورپردازی یک خانه اصولی انجام شود می تواند طراحی داخلی یک خانه را تقویت کند و اکثر معماری های خانه را برجسته و نمایان کند.

طراحان داخلی کاری فراتر از یک نور سقفی و یا مخفی را برای شما انجام می دهند آن ها می توانند با بررسی منزل شما به این موضوع پی ببرند که کدام قسمت خانه نیازمند نور بیشتر و کدام قسمت را باید نور کمتری کار کنند.

با کمک نور می توانید مارهای بزرگی در خانه انجام دهید اجرای نورپردازی درست به شما کمک می کند تا به همان چیزی که می خواهید برسید اما به هزینه ای مقرون به صرفه، سادگی خانه را به زیباترین شکل ممکن زیبا و چشم نواز می کند.

نورپردازی

اگر قصد بازسازی خانه و یا قصد تغییر دکوراسیون خانه ی خود را دارید، نور می تواند به میزان چشمگیری تغییرات مورد نظر شما را ایجاد کند. توجه داشته باشید که المان های زیادی برای انتخاب می توانند تاثیر گذار باشند.

مانند: رنگ ها، بافت ها، مدل دکوراسیون منزل، وسایل و تجهیزات زندگی شما و… این موارد به شما کمک می کنند تا میزان روشنایی منزل خود را تعیین کنید.

توجه داشته باشید که رنگ دیوارها تاثیر بسزایی بر نور خانه شما دارند به طوری که زنگ سفید 80 درصد نور را منعکس می کند اما رنگ های تیره تنها 4 درصد نور را منعکس می کنند و مابقی را جذب می کنند.

در نتیجه با توجه به سطوح می توانید نورپردازی خانه خود را انجام دهید. رنگ های روشن و سطوح سیقلی هم می توانند نور را منعکس کنند و هم خانه ی شما را بزرگ تر از آنچه هست نشان دهند.

طراحی نورپردازی در قسمت های مختلف خانه

نورپردازی انواع مختلفی دارد که هر کدام سبک خاصی را ایجاد می کنند و عملکر استفاده آن ها متفاوت می باشد مانند:

  • نورپردازی عمودی: این نوع نور می تواند به دیده شدن مکان مورد نظر کمک بسیاری کند و قسمت عمده ای از مکان را روشن و چشمگیرتر کند.
  • نورپردازی کاری: این نوع نورپردازی مخصوص اتاق کار و یا قسمت های مهم و پر استفاده می باشد که کمک می کند شما به راحتی آشپری کنید، کتاب بخوانید، کار کنید و ….
  • نورپردازی اکسنت: از این نور پردازی برای تغییر فضا و روحیه شما استفاده می شود. نور تاثیر بسزایی بر روحیه و خلق و خوی شما دارد اگر دقت کرده باشید افرادی که حس افسردگی دارند به دنبال تاریکی ها هستند.

در نتیجه برای تغییر روحیه می توان یک نقطه کانونی در اتاق، آشپزخانه، قسمتی از پذیرایی، اتاق های بازی و … را برای ایجاد فضای شاد، با ایجاد و استفاده نور تغییر فضا داد.

طراحی نورپردازی ورودی ها

طراحی نورپردازی ورودی ها:

یکی از مهمترین قسمت های خانه که از دید خیلی ها بی اهمیت می باشد اما تووجه داشته باشید که این قسمت نقطه ی ورود به خانه ی شما می باشد. در نتیجه باید به گونه ای باشد که زمانی که وارد خانه می شود حس آرامش و احساس خوبی به شما و مهمان هایتان منتقل شود.

در این قسمت نورها باید به خوبی خود را نشان دهند و عمل خوبی برای شروع داشته باشند. استفاده از آویزها، لوسترها، چراغ های دیواری و یا نورهای مخفی هر کدام باید جلوه گر منزل شما در قسمت ورودی آپارتمان باشند.

طراحی نورپردازی اتاق نشیمن

طراحی نورپردازی اتاق نشیمن:

بیشتر وقت افراد ساکن یک خانه و حتی مهمان ها در اتاق نشیمن می گذرد در نتیجه مهم است که این فضا نور کافی داشته باشد یعنی به گونه ای باشد که نه تنها چشم شما را از نور خسته نکنند بلکه حس راختی و کنترول تنظیم آن ها را به شما بدهند.

ترکیب نوربالای سر با چراغ های کف را فراموش نکنید نورها در اتاق نشیمن باید طبیعی باشند بنابراین بهتر است از نورهای طبیعی برای این اتاق استفاده کنید. زیرا همان قدر که نور می تواند یک فضا را زیبا و دلچسب کند همان قدر هم می تواند چشم و ذهن شما را خسته کند.

پس درست انتخاب کنید و از پرده ها و دکوراسیون همگام با اتاق استفاده کنید تا نور طبیعی فیلتر شود. این نور نه تنها باعث زیبایی می شود بلکه در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می شود.

طراحی نورپردازی در اتاق پذیرایی

طراحی نورپردازی در اتاق پذیرایی:

اتاق پذیرایی، جایی که محل استراخت و آرامش شما می باشدو اصولا در این مکان میز غذاخوری شما قرار گرفته است در نتیجه مکانی است که بیشتر مهمان ها برای صرف غذا در آن حضور خواهند گرفت بنابراین نورپردازی این مکان بسیار مهم می باشد.

در واقع چراغ ها، لوسترها و … در این مکان وجود دارند که برخی از آن ها در بالای میز غذاخوری نصب می شوند به همین دلیل باید طابع قوانین و قواعد خاص نصب و از نظر استراتژیک در محلی مناسب قرار بگیرند. توجه به این مورد که چراغ ها نباید نور زیادی در این قسمت داشته باشند بسیار مهم است.

طراحی نورپردازی آشپزخانه

طراحی نورپردازی آشپزخانه:

یکی از قسمت های مهم هر خانه که قلب خانه نیز شناخته می شود آشپزخانه است. تمام نورپردازی در قسمت آشپزخانه باید به گونه ای باشد که متمرکز بر کار شما و به قسمت پایین به سمت سطوح انجام شود.

چراغ های سقفی نیز باید همیشه در این قسمت خانه وجود داشته باشند اما لازم نیست که حتما از لوستر در قسمت وسط استفاده شود می توانید از چراغ های فرو رفته استفاده و آن ها را پراکنده نصب کنید.

آشپزخانه مکانی است که خانم یک خانه بیشترین تایم خود را در آن سپری می کنددر نتیجه استفاده از نور زیر کابینتی می تواند فضا را برای او دلچسب تر کند. متریالی که در این مکان استفاده می شود بسیار مهم است در نتیجه اگر قصد دارید بهترین ها را استفاده کنید می توانید به سراغ سینک ظرفشویی گرانیتی نیز بروید که فضا را خاص و شیک می کند.

نورپردازی اتاق خواب

طراحی نورپردازی اتاق خواب

همان طور که از اسم آن مشخص است اتاق خواب فضایی برای استراخت می باشد در نتیجه نور ملایم می تواند برای آرامش شما نیز انتخاب درستی باشد استفاده از چراغ خواب و چراغ های دیواری می توانند انتخاب خوبی برای این فضا باشند.

مطالب دیگر مجله ملکاژان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *