ملکاژان
نکات خرید خانه قولنامه ای

نکات خرید خانه قولنامه ای

موضوعات این مطلب

اگر قصد خرید خانه قولنامه ای را دارید باید نکات خاصی را در نظر داشته باشید و به آن توجه کنید تا معامله ای هوشمندانه انجام دهید و متحمل زیان نشوید. خرید ملک در ایران به دو صورت انجام می شود خانه های سنددار و خانه های قولنامه ای، که قطعا مطمئن ترین راه برای خرید خانه، انتخاب و خرید خانه هایی است که دارای سند می باشند. در واقع قولنامه سند و یا نوشته ای ساده و عادی است که با آن می توان معامله ای بین خریدار و فروشنده منعقد کرد که طی این قرارداد طرفین معامله تعهداتی را می پذیرند تا در مدتی که در قرارداد طی شده است به آن عمل کنند.

همان طور که می دانید خرید و داشتن یک خانه و سرپناه، یکی از دغدغه های اولیه بشر می باشد تا بتوانند در آن به آرامش زندگی کنند و این روزها که کشور ما دچار فقر اقتصادی شده است خرید و حتی اجاره مسکن آنقدری دشوار شده است که سالانه با افزایش چندین برابری آن روبه رو هستیم و بخش عمده ای از درآمد افراد صرف تهیه مسکن می شود.

افراد بسیاری هستند که درآمد کافی برای خرید مسکن ندارند و یا با پس اندازی که در طول زندگی کرده اند به دنبال خرید آپارتمان ارزان قیمت هستند. همین دلیل باعث شده تا در اینجا ملکاژان بهترین راه را پیش پاییتان قرار دهد.

افرادی که بودجه ای کم برای خرید خانه دارند می توانند با خرید امتیاز آپارتمان در پردیس و یا خرید آپارتمان در پرند با سرمایه ای کم خرید قسطی آپارتمان انجام دهند و در مدتی کوتاه سرمایه خود را چندین برابر کنند.همچنین اکثر این آپارتمان ها دارای وام مسکن می باشد که کمک بزرگی به شما خواهند کرد.

افراد برای خرید آپارتمان باید نهایت دقت را داشته باشند تا خریدی هوشمندانه داشته باشند چرا که با یک اشتباه کوچک ممکن است تمام سرمایه زندگی خود را که حاصل چندین سال زحمت بوده است را از دست بدهید. مهمترین نکته ای که برای خرید آپارتمان باید به آن توجه داشته باشد وضعیت سند ملک می باشد.

نکاتی برای خرید خانه قولنامه ای

خرید خانه قولنامه ای یعنی چه؟

امروزه در کشور ما خرید خانه به دو روش مرسوم معامله می شود که اولین و قابل اعتمادترین نوع معامله ملک هایی می باشند که دارای سند تک برگی یا منگوله دار هستند و دومین روش خرید خانه قولنامه ای می باشد این نوع خانه های دارای قیمت بسیار پایین تری می باشند و همین موضوع باعث می شود تا افراد بسیاری به سمت خرید این نوع ملک ها گرایش داشته باشند.

به طور کلی معنای قولنامه در لغت معنی: نامه یا سندی که بین طرفین ایجاد می شود و در آن تعهدی را ثبت می کنند. نوعی قرارداد محسوب می شود که طرفین در آن متعهد می شوند تا در زمان مشخصی به تعهداتی که در آن آمده است عمل کنند که اصولا در این نوع قرارداد انتقال مال به دیگری می باشد.

با توضیحی که داده شد، پی به معنای قولنامه برده ایم حال خرید خانه قولنامه ای یعنی ملک هایی که سند رسمی ندارند و با قولنامه مبادله صورت می گیرد.

اعتبار ملک قولنامه ای

اعتبار ملک قولنامه ای

اصولا و به طور قانونی ملک ها باید دارای سند شش دانگ باشند که دارای اعتبار قانونی و پایان کار می باشند اما خانه های قولنامه ای دارای اعتبار قانونی نمی باشند و مانند مالک های سند دار اعتبار ندارندو به صورت قانونی ثبت نشده اند که دلایل آن می تواند بسیار متعدد باشد مانند: نداشتن پایان کار که به دلایلی مختلفی و رعایت نکردن اصول قانونی ملک مورد نظر نمی توان پایان کار دریافت کند و یا طرح های شهرداری مانند عریض کردن خیابان، بافت های فرسوده و… که در نهایت باید تخریب شوند.

این نوع ملک ها دارای اسناد عادی نمی باشند و در اداره ثبت، ثبت نشده اند اما می توان آن ها را با توافق طرفین و با تنظیم قولنامه ای از فردی به فرد دیگر منتقل کرد و مراحل تنظیم قرارداد باید در دفتر اسناد رسمی صورت بگیرد این قرارداد باید توسط فردی مطمئن تنظیم شود که اصولا سر دفترها در دفترخانه ها این قراردادها را تنظیم می کنند که به گونه ای محکمه پسند هستند و از نظر قانونی معتبر می باشند. در نتیجه باید به هنگام خرید خانه قولنامه ای نکات مهمی را در نظر داشته باشید.

قولنامه خرید و فروش خانه

نکات مهم برای خرید خانه قولنامه ای

خرید و فروش خانه یکی از معاملاتی است که امروزه بسیار انجام می شود اما اگر قصد دارید خرید خانه قولنامه ای دارید باید نکاتی را در نظر داشته باشید:

  • خریدار باید حتما از ملک مورد نظر بازدید کامل داشته باشد و تمام مسائلی که برای خرید خانه مهم می باشد را به طور کامل بررسی و چک کند و چیزی را از قلم نیندازد.
  • مطمئن شوید که خانه دارای سند تک برگی باشد.
  • توجه داشته باشید که سند ملکی که در نظر دارید نباید در رهن بانک یا بازداشت باشد.
  • توجه داشته باشید که فروشنده نباید منع قانونی در معامله داشته باشد.
  • مدارک فروشنده را به دقت بررسی کنید و مطمئن شوید که سند ملک مورد معامله به نام فروشنده باشد.
  • برخی افراد برای کارهای حقوقی خود وکیل دارند و شما باید مطمئن شوید که وکیل فروشنده وکالت نامه رسمی و معتبر در این زمینه داشته باشد.در وکالت‌ نامه، اختیار انجام معامله و دریافت وجه معامله و اختیار انتقال سند و تحویل مورد معامله را به خریدار بصورت کامل داشته باشد.
  • اگر قصد دارید آپارتمانی را خریداری کنید که به ارث رسیده است باید از گواهی انحصار وراثت اطمینان داشته باشید و پیوست قولنامه بشه و قولنامه خرید یا قولنامه فروش باید به امضای همه وراث برسد.
  • هر معامله ای که انجام می دهید بهتر است از بالغ بودن، سلامت روان، ورشکسته نبودن و… طرف معامله اطمینان حاصل کنید و به هنگام عقد قرارداد دوشاهد عاقل و بالغ به همراه خود داشته باشید و سند و یا قولنامه را در خضور آن ها ثبت و امضا کنید.
  • پرداخت ثمن مورد معامله را تقسیم بندی کرده و تا روز انتقال سند، وجه را کاملا به حساب فروشنده واریز نکنید. بهتر است یک سوم مبلغ را به هنگام عقد قرارداد، نیمی دیگر را به هنگام تحویل ملک و مابقی را به هنگام انتقال سند برای فروشنده واریز کنید.
  • بهتر است هر مبلغی که به مالک پرداخت می کنید از طریق واریز وجه به حساب بانکی خود مالک باشه یا از طریق تحویل چک در وجه مالک و در متن چک بنویسید بابت قولنامه شماره ….مورخ ….
  • اگر وجه مورد نظر را نقدی پرداخت می کنید در قولنامه عدد آن را به حر.ف . به عدد ذکر کرده و به امضای فروشنده برسانید.
  • اگر ملک قولنامه ای دارای مستاجر می باشد حتما باید مستاجر از معامله ی انجام شده اطلاع کامل داشته باشد چرا که در برخی از این معامله ها مستاجر با مالک دچار مشکلاتی است که بعدها می تواند شما را دامن گیر کند و مشکلاتی برای شما ایجاد کند.
  • برای اطلاع از وضعیت خانه باید از شهرداری استعلام دقیق دریافت کنید تا اطلاعات کامل از تخریب، بدهی ملک، وضعیت مکانی و … را به خوبی مورد بررسی قرار دهید.
  • اگر قصد دارید خانه ای قولنامه ای خریداری کنید باید پیگیر سلسله قولنامه‌های قبلی آن باشید. یعنی از فروشنده بخواهید تا قولنامه‌های پیشین را در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید خریداران قبلی را شناسایی نموده و در نهایت به سند مادر یا بنچاق ملک برسید
مطالب دیگر مجله ملکاژان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *