ملکاژان
آسانسور مسکونی

هر آنچه درباره ی آسانسور مسکونی لازم است بدانید!

راهنمای مفیدی در مورد تعیین آسانسور برای ساخت و سازهای مسکونی چند طبقه، از آسانسورهای آتش نشانی تا نوسازی آسانسورهای موجود در یک بلوک آپارتمانی؛ انتخاب ها بی پایان هستند، بنابراین برای یافتن گزینه ها و ملاحظات به ادامه مطلب مراجعه کنید.
موضوعات این مطلب

راهنمای مفیدی در مورد تعیین آسانسور برای ساخت و سازهای مسکونی چند طبقه، از آسانسورهای آتش نشانی تا نوسازی آسانسورهای موجود در یک بلوک آپارتمانی؛ انتخاب ها بی پایان هستند، بنابراین برای یافتن گزینه ها و ملاحظات به ادامه مطلب مراجعه کنید.

ساخت و سازهای مسکونی در دهه های گذشته که آسانسوری وجود نداشت افراد ثروتمند در طبقه همکف زندگی می کردند و افرادی که بودجه ی کافی برای خرید خانه در طبقات پایین نداشتند در طبقه بالا زندگی می کردند و بنابراین مجبور بودند بیشترین پله ها را بالا بروند. موقعیت اجتماعی با ظهور آسانسورها معکوس شد، پنت هاوس برای ثروتمندترین ساکنان در نظر گرفته شده است.

امروزه ساختمان های بلندی را می بینیم که طبقات آن ها نسبت به ساختمان های قدیمی بیشتر شده است حتی افرادی که خانه ای قدیمی دارند برای بازسازی خانه جایی را برای تعبیه آسانسود در نظر می گیرند.

افزودن آسانسور به مناطق مشترک در توسعه ساختمان‌های مرتفع مدرن حیاتی بود، زیرا بدون آن‌ها حرکت به طبقات بالا توسط راه پله‌ها بسیار دشوار بود. امروزه، آسانسورها همچنان نقش مهمی در نیاز رو به رشد مسکن عمومی و خصوصی ایفا می کنند.

اگر قصد خرید آپارتمان دارید یکی از مواردی که باید به آن توجه کنید امکانات موجود در ساختمان می باشد که مهمترین آن وجود آسانسور می باشد که این روزها در ساختمان نوساز، استفاده از آسانسور الزامی می باشد.

الزامات آسانسور

آسانسورهای مسافری نوع آسانسوری هستند که در اکثر مکان‌های عمومی پیدا می‌کنید، مانند آسانسورهایی که افراد برای بالا رفتن از طبقه خود در هتل یا سطح خاصی از یک مرکز خرید استفاده می‌کنند.

هیچ بعد آسانسور مجموعه ای واحد وجود ندارد. همه چیز به این بستگی دارد که آسانسور برای حمل و نقل چند مسافر در نظر گرفته شده است. اینکه کابین آسانسور چند مسافر می برد به عوامل زیادی مانند اندازه ساختمان و عملکرد (یا نوع ساختمان) بستگی دارد.

به عنوان مثال، ابعاد استاندارد برای متداول ترین اندازه آسانسور در یک ساختمان مسکونی 91 سانتی متر در 122 سانتی متر با عرض درب 91 سانتی متر است. با این حال، ابعاد استاندارد برای رایج ترین اندازه آسانسور در یک ساختمان اداری 183سانتی متر در 153 سانتی متر با عرض درب 122سانتی متر است.

الزامات آسانسور برای آپارتمان ها و بلوک های برج

یک آسانسور عمودی برای مسکن مدیریت شده در دو طبقه یا بیشتر باید فراهم شود تا اطمینان حاصل شود که محل اقامت برای همه ساکنان، از جمله افراد دارای محدودیت تحرک مناسب است. اگر سی یا چند واحد (فلت) منفرد در بالای طبقه همکف ساختمان وجود داشته باشد، باید همیشه دو آسانسور برای پشتیبانی از دسترسی در نظر گرفته شود.

این امر به ویژه در بلوک‌های آپارتمانی بزرگ‌تر که غیرفعال بودن آسانسور می‌تواند باعث اختلال شدید ساکنان شود، بسیار مهم است. نصب حداقل دو آسانسور را به عنوان بهترین روش برای توسعه مسکن چند طبقه توصیه می شود.

همچنین در برج ها با طبقات بالا و ساکنین بیشتر نصب آسانسورهای حمل بار نیز به شدت ضروری می باشد و آسانسورهای نفربر نیز باید با ظرفیت بالا تهیه شوند.

معمولا توصیه می‌شود ابعاد چاهک آسانسور 10 سانتیمتر بیشتر از ابعاد چاله آسانسور باشد. به عنوان مثال در صورتی که ابعاد چاه 300×300 سانتیمتر است، ابعاد چاهک (عمق چاهک آسانسور و عرض آن) باید 310×310 سانتیمتر در نظر گرفته شود. ارتفاع چاهک آسانسور حداقل باید 1.5 باشد.
مناسب ترین آسانسور برای ساختمان ها

مناسب ترین آسانسور برای ساختمان ها

هر آسانسور نفربر و بالابر پلت فرم باید دارای آخرین استانداردها باشد و یک فرد با استفاده از ویلچر، یک والدین و یک کودک با یک کالسکه یا چند نفر ایستاده را در خود جای می دهد.

بالابرهای پلت فرم را می توان در آپارتمان های کم ارتفاع تهیه و نصب کرد، جایی که به ندرت توسط تعداد کمی از مردم و به طور فزاینده ای به عنوان یک راه حل فردی در یک خانه خصوصی استفاده می شود.

یکی از مقررات ساختمان این است که آسانسورهای مسافری همیشه باید اولین انتخاب باشند. برای ساختمان‌های مسکونی بلندتر یا بزرگ‌تر، یک یا چند آسانسور مسافری باید نقش اصلی را در حرکت عمودی افراد ایفا کنند. به طور معمول، این افراد 8 نفر یا بزرگتر مطابق با مقررات ساختمانی و الزامات جابجایی افراد هستند.

بعد از اینکه ابعاد کابین خود را در نظر گرفتید، مطمئن شوید که ظرفیت بار آسانسور انتخابی خود را به خوبی می دانید و هنگامی که آسانسور را انتخاب کردید، بسیار مراقب باشید که دستگاه خود را بیش از حد بارگذاری نکنید.

اگر قصد دارید آسانسور خود را با سخت افزار یا ابزار سنگین بارگیری کنید، مطمئن شوید که اندازه آسانسور استانداردی خریداری کرده اید که بتواند وزن را تحمل کند. یک آسانسور مسکونی متوسط ​​دارای ظرفیت وزنی بین 350 تا 500 کیلو گرم است. ظرفیت وزن آسانسور خود را بدانید و اگر می خواهید طول عمر آسانسور را تضمین کنید از قابلیت تحمل وزن آن سوء استفاده نکنید.

اندازه چاه آسانسور چقدر است

اندازه چاه آسانسور چقدر است

چاهک یا چاله ، قسمت پایینی چاه آسانسور است که باید در نقشه ساختمان و بر اساس ترافیک آن طراحی آسانسور صورت گیرد. طراحی ابعاد چاله آسانسور اولین مرحله در نصب آسانسور محسوب شده و دارای استانداردهایی از قبیل مقاومت در مقابل نفوذ آب، تراز و صاف بودن است.

ابعاد کابین آسانسورها تأثیر مستقیمی در اندازه عمق چاله آسانسورها دارد. استاندارد عمق چاهک آسانسور پنج نفره ۱۶۰ در ۱۶۰ سانتی متر مربع است که برای کابین های بزرگتر در ازای هر یک نفر ده سانتی متر به این ابعاد اضافه می شود.

عرض درب استاندارد آسانسور چقدر است؟

درب های آسانسورها معمولا با ابعاد 70، 80، 90، 100، 110 و 120 سانتی متر طراحی و به بازار عرضه می شوند. طبق استاندارد ساخت درب آسانسور، ارتفاع درب طبقات باید حداقل 195 سانتی متر باشد. و عرض درب طبقات نباید بیشتر از 5 سانتی متر از عرض درب کابین از هر طرف باشد، مگر آنکه تمهیدات لازم جهت پیشگیری و ایمنی انجام شده باشد.

عرض درب استاندارد آسانسور چقدر است؟

  • چند نفر در آسانسور جای می گیرند؟

یک آسانسور حداقل چهار یا پنج نفر را در خود جای می دهد، اما پاسخ واقعی به این سوال به ابعاد فیزیکی آسانسور شما نیز بستگی دارد. یک آسانسور مسکونی معمولاً برای حمل یک یا دو نفر طراحی شده است.

  • آیا آسانسور در ساختمان دو طبقه الزامی است؟

معمولاً در ساختمان‌های کمتر از سه طبقه نیازی به آسانسور نیست، اما قوانین محلی ساختمان ممکن است متفاوت باشد.

مطالب دیگر مجله ملکاژان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *