ملکاژان
وکالت حقوقی

انواع وکالت حقوقی برای خرید و فروش مسکن

موضوعات این مطلب

از وکالت حقوقی برای خرید و فروش ملک و … چه می‌دانید؟ وجود بسیاری از مشکلات مختلف اعم از: عدم برخورداری از زمان کافی برای انجام معامله، کلاهبرداری‌های مختلف و … بازار وکالت‌های حقوقی را داغ نگه داشته است.

امروزه شاهد به ثبت رسیدن بسیاری از سندهای وکالتی و یا وکالت بلا عزل در دفترخانه‌ها هستیم. برخی از افراد (به دلیل عدم آگاهی از قوانین و شرایط بازار)، با مشکلات متعددی در زمینه‌ی خرید و فروش ملک در پردیس و یا خرید و فروش ماشین و … مواجه خواهند شد. بهترین راهکار برای جلوگیری از بروز مشکلات جدی در این زمینه، استفاده از شرایط وکالت‌های حقوقی است.

اگر قصد خرید ملک وکالتی را دارید بهتر است با قوانین آن آشنا باشید به همین منظور شما را دعوت می کنیم به مجله ملکاژان تا موارد و مطالب مورد نیاز خود را مطالعه کنید.

وکالت حقوقی چیست؟

منظور از وکالت حقوقی چیست؟

اگر بخواهیم به یک توضیح کامل در مورد وکالت حقوقی اشاره کنیم، باید به عقد یک قرارداد و قوانین مهم در آن اشاره کنیم. قبل از هر چیز بهتر است بدانید که: معنای وکالت چیست؟! وکالت به معنی تفویض و یا سپردن کار مشخص به فرد دیگری می‌باشد.

همچنین اگر بخواهیم به معنای حقوقی کلمه وکالت اشاره کنیم، می‌توان گفت که: (این مقوله نوعی عقد است که بر طبق آن فرد، شخصی را برای انجام امور دیگر، نایب خود می‌کند.) کسی که وکالت انجام کاری را واگذار می‌کند موکل و فرد انجام دهنده، وکیل شناخته می‌شود.

بر اساس این عقد، طرفین در برابر یکدیگر از تعهدات و حقوق خاصی برخوردار خواهند بود. در این عقد، وکیل به عنوان جانشین موکل شناخته می‌شود. بنابراین کارهایی که باید توسط موکل انجام پذیرد، بر عهده‌ی وکیل خواهد بود.

بر اساس قرارداد وکالت حقوقی، فردی که از وکالت نامه رسمی برخوردار است، مسئولیت انجام برخی از امور را بر عهده دارد. در واقع، در این نوع از قراردادها به ازای تفویض اختیار به وکیل توسط موکل، تعهداتی نیز داده می‌شود. تعهدات فی مابین وکیل و موکل در اسناد رسمی ثبت و به امضای طرفین رسیده است.

خرید و فروش ملک با وکالت حقوقی

وکالت برای خرید و فروش ملک:

یکی از مهمترین انواع وکالت حقوقی، وکالت خرید و فروش ملک است. همانطور که می‌دانید امروزه در حوزه‌ی خرید و فروش ملک، شاهد افزایش میزان کلاهبرداری و سوء استفاده‌های بسیار زیاد هستیم.

به طوری که در برخی از مواقع افراد کلاهبردار با سوءاستفاده از عدم آگاهی فروشنده یا خریدار، اقدام به انجام معاملات سوده به نفع خود می‌نمایند. چه بسا فروشندگان و خریداران بسیار زیادی با انجام این معاملات، دچار ضرر و زیان‌های مالی بسیار زیادی شده‌اند.

بنابراین یکی از ایمن‌ترین و ساده‌ترین راه‌ها برای خرید و فروش ملک در منطقه مشخص، ارائه وکالت نامه خرید و فروش ملک می‌باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با وام خرید مسکن و اقساط وام مسکن می توانید کلیک کنید و اطلاعات مورد نیاز خود مطالعه کنید.

وکالت فروش از انواع وکالت حقوقی:

دلایل بسیار زیادی موجب می‌شوند که خریدار و فروشنده اقدام به تنظیم سند رسمی وکالت حقوقی (وکالت فروش ملک) نمایند. از جمله این دلایل رایج عبارتند از:

  • عدم آماده بودن سند ملک: در برخی از مواقع مالک به جهت عدم آماده بودن سند تفکیکی در ساختمان، از توانایی لازم برای انتقال سند برخوردار نیستند. در این صورت استفاده از وکالت نامه بسیار ضروری و مهم خواهد بود.
  • رهن سند: از دیگر مواردی که مالک مجبور به ارائه‌ی وکالت نامه می‌باشد، گرو بودن سند در بانک است. در این صورت فروشنده به خریدار وکالت می‌دهد که پس از اتمام اقساط، سند به نام وی انتقال یابد.

دلایل مهم دیگری نیز موجب می‌شوند که فروشنده از وکالت حقوقی بهره برداری نموده و اقدام به ارائه‌ی وکالت فروش نماید. از جمله این دلایل عبارتند از: کاهش هزینه‌های انتقال سند، مفقود شدن سند، کوتاه کردن فرایند انتقال سند و غیره. ارائه‌ی این وکالت مزایای بسیار زیادی را برای خریدار و فروشنده در بر دارد.

با تنظیم سند وکالت فروش در دفاتر اسناد رسمی، می‌توان شاهد کاهش دردسر‌های بسیار زیاد کاغذ بازی و مراحل اداری مختلف بود. در نتیجه فروشنده به راحتی علاوه بر فروش ملک، از دردسرهای سند زدن و همچنین مالیات‌های بسیار زیاد برای فروش ملک، رهایی خواهد یافت.

وکالت فروش ملک

وکالت خرید:

از دیگر انواع وکالت حقوقی در زمینه‌ی املاک، می‌توان به وکالت خرید ملک اشاره نمود. توجه داشته باشید که در این نوع از وکالت‌ها، یکی از طرفین موکل و طرف دیگر وکیل پایه یک دادگستری خواهد بود. وکیل باید از اهلیت کامل نسبت به امور محول شده به وی، برخوردار باشد.

نکته مهم در این زمینه، به ثبت رسیدن سند وکالت در دفاتر اسناد قانونی است. در صورتی که این قرارداد از مهم دفترخانه برخوردار نباشد، از ارزش کافی در مراجع قضایی برخوردار نخواهد بود. این وکالت در کنار مزایای ایده‌آل، معایبی را نیز در بر دارد. بنابراین با کسب اطلاع از مزایا و معایب این قرارداد، می‌توانید اقدام به بهره برداری از آن نمایید.

  • طولانی شدن زمان انتقال سند
  • افزایش هزینه‌ها
  • فرار مالیاتی

و برخی از موارد دیگر می‌توانند معایبی را برای این وکالت به همراه داشته باشند. مشاور املاک ملکاژان یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای دریافت مشاوره‌های لازم در زمینه‌ی خرید و فروش ملک به شمار می‌رود. خریداران و فروشندگان با کسب اطلاعات جامع در این زمینه، می‌توانند از بهترین وکالت‌های حقوقی در زمینه‌ی خرید و فروش ملک خود، بهره‌مند گردند.

وکالت خرید ملک

نکات طلایی در زمینه‌ی وکالت حقوقی:

  1. یکی از رایج‌ترین انواع وکالت حقوقی در این روزها، وکالت فروش است. در نظر داشته باشید که بر خلاف وکالت خرید، نیازی نیست که وکیل مورد نظر موکل، وکیل دادگستری باشد. در این صورت موکل می‌تواند حتی با وجود زندگی در شهر و یا کشور دیگر، وکالت فروش ملک خود را به دیگری واگذار نماید.
  2. توجه داشته باشید که وکالت برای تنظیم سند با وکالت فروش، دو مقوله‌ی متفاوت هستند. (به این مفهوم که شاید موکل وکالت فروش ملک را به شخصی واگذار نماید اما وی مسئولیتی برای تنظیم سند نداشته باشد.
  3. در وکالت فروش می‌توان شاهد تعیین اختیارات وکیل خواهیم بود.
  4. توجه داشته باشید که در صورت خرید آپارتمان با سند وکالتی، حتما برای تبدیل به سند قطعی در زمان کوتاه اقدام کنید. زیرا در صورتی که فروشنده به هر دلیلی از دنیا برود، وکالت وی نیز فسخ شده و ملک مورد نظر، از آن شما نخواهد بود. بنابراین در کوتاه‌ترین زمان، اقدام به تبدیل سند وکالتی به سند قطعی نمایید.
  5. برای کاهش میزان ریسک خرید سند وکالتی، می‌توانید در یک دفتر اسناد رسمی اقدام به تنظیم مبایعه نامه در بین خود نمایید. در این صورت حتی پس از فوت فروشنده نیز شما مالک ملک مورد نظر خواهید بود.
مطالب دیگر مجله ملکاژان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *