ملکاژان
روف گاردن چیست

روف گاردن چیست؟ + مزایا و معایب آن

موضوعات این مطلب

احتمالا تا به حال اسم روف گاردن به گوشتان خورده است. با دنیای مدرن امروزی اکثر خانه های لوکس و شیک تمایل دارند که در قسمت پشت بام آپارتمان فضای سبزی ایجاد کنند که فواید و مزایای بسیاری دارد و مهمترین این مزایا کاهش آلودگی و جلوگیری از خدر رفتن انرژی می باشد.

روف گاردن اصولا بر روی پشت بام و یا تراس خانه های مدرن ساخته می شود که فضایی باز و سر سبز می باشد. همان طور که می دانید گیاهان نقش بالایی بر روی شادابی افراد و زیبایی آپارتمان ها دارند و بهترین نکته این است که فضای سبز را در نزیک ترین نقطه محل زندگی خود دارید و هر زمان که تمایل داشته باشید می توانید در آنجا وقت بگذرانید.

اگر قصد دارید خانه ی خود را بازسازی کنید بهتر است تمام نکات را در نظر داشته باشید تا اقداماتی هوشمندانه انجام دهید به همین منظور می توانید مقاله بازسازی خانه را مطالعه کنید. اگر هم می خواهید خانه کلنگی خود را بکوبید و از نو بسازید می توانید مقاله مشارکت در ساخت و قوانین آن را به طور کامل مطالعه کنید تا قدمی محکم برای ساخت و سرمایه خود بردارید.

Roof garden

روف گاردن چیست؟

روف گاردن به معنای کشت و رشد گیاهانی است که در فضای ساختمان انجام می شود. روف گاردن را اصولا در قسمت پشت بام های آپارتمان ها و یا تراس ها ایجاد می کنند که می توان با کاشت گیاهان، گل ها، درختچه ها و انواع گیاهان، فضای سبزی ایجاد کرد که تاثیر بسزایی بر روحیه ی افراد ساکن در آن ساختمان دارد.

روف گاردن یا بام سبز ایده ای بسیار خلاقانه بود که مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفت و معماران و طراحان یافتند که چگونه می توان فضایی سبز در نزدیک ترین نقطه ی محل زندگی نعبیه کرد.

طراحی و اجرای این فضای سبز بر روی پشت بام ها باسد مطابق با اصولی درست باشد وجود این گیاهان در ساختمان باعث می شود در مصرف انرژی صرفه جویی شود. عواکل بسیاری هستند که برای ساخت بام سبز باید در نظر گرفته شود که برای رسیدن به آن باید با متخصصان در این زمینه مشورت کنید.

مزایای ایجاد روف گاردن

مزایای ایجاد روف گاردن

بام های معمولی چیزی برای استفاده کردن ندارند و تنها کاربری آن ها، جای مناسب برای کولرهای آبی می باشد در نتیجه برای ساخت آن ها به بودجه ی قابل توجهی نیاز نیست و تنها با یک ایزوگام مرغوب می توان تا چندین سال آن ها را بدون خرج رها کرد.

اما برای داشتن یک فضای سبز آن هم در قسمت پشت بام خانه نیاز است تا عایق بندی های لازم انجام شود و هزینه ای بسیار برای نگهداری و ساخت آن ها نیاز است.

بام سبز علاوه بر اینکه محیط را زیبا و سرسبز می کند به کیفیت هوا نیز کمک بالایی می کند گیاهان قادر هستند گرد و غبار را به خود جذب کنند و دی اکسید هوا را گرفته و اکسیژن را پس بدهند همچنین یکی از خنک کننده ها در فصل های گرم سال محسوب می شوند در نتیجه بهترین انتخاب برای زیباسازی محیط می باشند.

1_ مزایای روف گاردن برای ساختمان

  • نوعی عایق صوتی محسوب می شوند.
  • افزایش عمر بام کمک می کنند.
  • بار سیستم های مجاری فاضلاب را کاهش می دهند.
  • کاهش انتقال حرارت از طریق ذخیره انرژی ساختمان
  •  افزایش ظرفیت گرمایی بام
  • استفاده مفید از فضای بام
  • صرفه جویی در انرژی
  • حفظ رطوبت و کمک به خنکی ساختمان

روف گاردن 1 ملکاژان

2_ مزایای عمومی ایجاد روف گاردن

  • کمک به کاهش آلودگی هوا
  • کاهش دی اکسید کربن و افزایش اکسیژن
  • کنترول دما
  • زیبا سازی ساختمان و شهر
  • گسترش فضای سبز شهری

معایب روف گاردن چیست؟

تنها معایبی که برای ساخت روف گاردن وجود دارد زیر ساخت ساختمان می باشد که اگر آن را هم مهندسی و با بهترین متریال انجام داده باشند هیچ گونه مشکلی برای ساختمان نخواهد داشت در غیر اینصورت:

  • وزنی که بر ساختمان حاکم می شود: خاک، گیاهان، آلاچیق، باکس ها و وسایل تزئینی و زیبایی دیگر مانند مبل و …  این وزن ثابت نیست و در طول فصل های بارندگی به سبب آب ذخیره شده در خاک و یا با رشد گیاه افزایش پیدا می کند.
  • فشار سنگین بر روی تامین آب ساختمان

معایب روف گاردن

انواع روف گاردن

اصولا بام سبز را بر اساس شرایط آپارتمان انتخاب می کنند به همین دلیل انواع مختلفی از آن وجود دارد:

1_ سیستم گسترده:

این نوع بام دارای ارتفاع کم می باشد به همین دلیل می توان برخی از گیاهان را برای طراحی آن استفاده کرد که تنها دو نوع از گیاهان وجود دارند که می توان در این ارتفاع از آن ها استفاده کرد.

2_ سیستم مرکزی:

این نوع فضا مانند پارکی می باشد که بر روی بام ساخته می شود. دارای ارتفاع و عمق بالایی است و می توان انواع گیاه و درختان را در آن کاشت این نوع روف گاردن را عموما برای بام های عمومی به کار می برند.

3_ سیستم ترکیبی:

این نوع سیستم ترکیبی از گسترده و متمرکز می باشد که ظرفیت بالایی دارد در این نوع سیستم می توان از آلاچیق نیز استفاده کرد.

سیستم جعبه سیاه

4_ سیستم جعبه سیاه:

در این نوع سیستم عمق و یا ضخامت هیچگونه تاثیری ندارد چرا که کاشت گیاهان در جعبه صورت می گیرد و می توان آن ها را در هر جای پشت بام قرار داد. مهمترین ویژگی های آن: در کوتاه ترین زمان ممکن می توان آن ها را ایجاد کرد، الگو و طرح های مختلفی می توان برای ایجاد آن ها به کار برد، سبک و قابل حمل و انتقال هستند،سازگار با محیط زیست، کمترین نگهداری و عمری طولانی ، قیمتی مناسب

استانداردهای لازم در روف گاردن

در ساختمان هایی که قصد دارند از روف گاردن استفاده کنند باید برخی نکات را در نظر داشته باشند و استانداردهای مهم و ضروری را رعایت کنند:

  1. باید از گیاهانی استفاده کنند که متناسب با آب و هوای آن منطقه باشد تا عمری طولانی داشته باشند و از بین نروند.
  2. مصالحی که برای ایجاد و ساخت روف گاردن استفاده می شود باید مرغوبیت بالایی داشته باشند تا دچار آسیب و مشکل نشوند.
  3. بهتر است در کاشت گیاهان از کودهای شیمیایی و سم های آفت کش تا حد ممکن استفاده نشود.
  4. از یک سیستم زهکشی مناسب استفاده شود و آب های سطحی قبل از اینکه جریان یابند توسط سیستم جمع آوری شوند.

اگر قصد خرید آپارتمانی ارزان قیمت را د ارید می توانید شهر پردیس را برای سرمایه گذاری و خرید آپارتمان انتخاب کنید این شهر سال های بسیار طولانی است که ساخته شده و دارای جمعیت بالایی می باشد همچنین امکاناتی که در این شهر وجود دارد کامل بوده شهر پردیس دارای 11 فاز می باشد که فازهای آخر آن بهترین انتخاب برای خرید آپارتمان در پردیس می باشد.

چرا که همچنان در حال رشد هستند و هوشمندانه ترین انتخاب برای سرمایه گذاری می باشند. زیبایی این ساختمان ها به حدی بالا است که بسیاری از افراد را وسوسه به خرید کرده است همچنین واحدها و ساختمان ها ی آن دارای تسهیلات بانکی و وام خرید مسکن می باشند که یکی از امتیازهای مثبت شمرده می شود.

مطالب دیگر مجله ملکاژان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *