ملکاژان
اسکلت بتنی ساختمان

ساخت اسکلت بتنی – انواع و اجزای اصلی

ساخت اسکلت بتنی یک روش ساخت و ساز است که شامل شبکه ای از ستون ها و تیرها برای انتقال موفقیت آمیز بارهای وارده به سازه به فونداسیون می باشد. به طور کلی، یک اسکلت ساختاری برای ساختمان تشکیل می دهد که برای حمایت از سایر اعضا مانند کف، سقف، انواع دیوارها و روکش ها استفاده می شود.
موضوعات این مطلب

ساخت اسکلت بتنی یک روش ساخت و ساز است که شامل شبکه ای از ستون ها و تیرها برای انتقال موفقیت آمیز بارهای وارده به سازه به فونداسیون می باشد. به طور کلی، یک اسکلت ساختاری برای ساختمان تشکیل می دهد که برای حمایت از سایر اعضا مانند کف، سقف، انواع دیوارها و روکش ها استفاده می شود.

در این مقاله به بررسی انواع، اجزای اصلی، مزایا و معایب ساخت اسکلت بتنی می پردازیم. این نوع اسکلت ساختمانی می تواند بر روی مدت زمان ساخت ساختمان تاثیرگذار باشد و زمان را طولانی تر کند. در نتیجه اگر قصد ساخت و ساز و مشارکت در ساخت را دارید باید با توجه به این موضوع زمان تحویل آپارتمان را تعیین کنید.

نوع ساختار قاب اسکلت بتنی

نوع ساختار قاب اسکلت بتنی

1. ساختار قاب سفت و سخت

این قاب ها در محل ساخته می شوند و ممکن است به صورت یکپارچه ریخته شوند یا نشوند. آنها ثبات بیشتری را فراهم می کنند و به طور موثر در برابر چرخش مقاومت می کنند. مزیت قاب صلب این است که به دلیل برهم کنش دیوارها، تیرها و دال ها دارای لنگرهای خمشی مثبت و منفی در سرتاسر سازه هستند.

2. ساختار قاب مهاربندی شده

این سازه قاب در برابر نیروهای جانبی با عمل مهاربندی اعضای مورب که برای مقاومت در برابر نیروهای جانبی استفاده می شود، مقاومت می کند. این سازه با قرار دادن اعضای ساختاری مورب در نواحی مستطیلی یک قاب سازه مهاربندی می شود. قاب های سازه ای مهاربندی شده کارایی بیشتری نسبت به قاب سازه ای صلب دارند.

بخش های اصلی ساخت اسکلت بتنی

بخش های اصلی ساخت اسکلت بتنی

1. ستون ها در ساختار قاب

ستون ها یکی از اجزای سازه ای مهم یک ساختمان قاب هستند. اعضای عمودی هستند که بارها را از تیر و ستون های بالایی حمل و به پایه ها منتقل می کنند.

بارهای حمل شده ممکن است محوری یا خارج از مرکز باشند. طراحی ستون ها از طراحی تیرها و دال ها مهم تر است. این به این دلیل است که اگر یک تیر از کار بیفتد، شکست موضعی یک طبقه خواهد بود، اما اگر یک ستون از کار بیفتد، می تواند منجر به فروریختن کل سازه شود.

2. تیرها در ساختار قاب

تیرها اعضای باربر افقی سازه قاب شده هستند. آنها بارها را از دال ها و همچنین بارهای مستقیم دیوارهای بنایی و وزن خود را حمل می کنند. تیرها ممکن است بر روی تیرهای دیگر یا ممکن است توسط ستون هایی که بخشی جدایی ناپذیر از قاب را تشکیل می دهند حمایت شوند. اینها در درجه اول اعضای خمشی هستند. آنها به 2 نوع طبقه بندی می شوند:

تیرهای اصلی – انتقال بارهای کف و تیرهای ثانویه به ستونها.

تیرهای ثانویه – انتقال بارهای کف به تیرهای اصلی.

ساخت اسکلت بتنی

3. دال در ساختار قاب

دال یک مکان افقی مسطح است که برای پوشش ساختمان از بالا و ایجاد سرپناه برای ساکنین استفاده می شود. اینها عنصر صفحه هستند و بارها را عمدتاً با خمش حمل می کنند. آنها معمولاً بارهای عمودی را حمل می کنند. تحت تأثیر بارهای افقی به دلیل یک ممان اینرسی زیاد می توانند نیروهای باد و زلزله زیادی را حمل کرده و سپس به تیر منتقل کنند.

4. بنیاد در ساختار قاب

تنها وظیفه فونداسیون انتقال بار ناشی از ستون ها و تیرهای فوق به زمین جامد است.

5. دیوارهای برشی در ساختار قاب

اینها عناصر سازه ای مهم در ساختمان های بلند هستند. دیوارهای برشی در واقع ستون های بسیار بزرگی هستند که به همین دلیل بیشتر شبیه به دیوار به نظر می رسند تا ستون. آنها از بارهای افقی مانند بارهای باد و زلزله مراقبت می کنند. دیوارهای برشی بارهای عمودی را نیز حمل می کنند. درک این نکته مهم است که آنها فقط برای بارهای افقی در یک جهت کار می کنند، که محور بعد طولانی دیوار است.

6. چاه آسانسور در ساختار قاب

چاه آسانسور یک جعبه بتنی عمودی است که در آن آسانسور برای حرکت بالا و پایین در نظر گرفته شده است. این شفت ها به مقاومت در برابر بارهای افقی کمک می کنند و بارهای عمودی را نیز تحمل می کنند.

مزایای سازه اسکلت بتنی قاب دار

مزایای سازه اسکلت بتنی قاب دار

  • در مقایسه با سایر مواد مورد استفاده در ساخت و ساز، از نظر فشرده سازی خوب است. علاوه بر این، ساختار در کشش نیز خوب است.
  • مقاومت آن در برابر آتش بهتر از  اسکلت فولاد است بنابراین می تواند مدت زمان بیشتری در برابر آتش مقاومت کند.
  • دارای عمر طولانی با هزینه نگهداری کم است.
  • در برخی سازه ها مانند پایه ها، سدها و پایه ها، مقرون به صرفه ترین مصالح سازه ای است.
  • می توان آن را به هر شکلی که لازم است ریخته گری کرد و آن را به مقرون به صرفه ترین ماده ساختاری تبدیل کرد.
  • اعضای صلب را با حداقل انحراف تولید می کند.
  • مقاومت تسلیم فولاد حدود 15 برابر مقاومت فشاری بتن سازه ای و بیش از 100 برابر مقاومت کششی آن است.
  • با استفاده از فولاد در بتن ابعاد مقطع کاهش می یابد.
  • در مقایسه با سایر سیستم‌های سازه‌ای، برای نعوظ به نیروی کار ماهر کمتری نیاز است.

معایب سازه اسکلت بتنی قاب دار

معایب سازه اسکلت بتنی قاب دار

  • نیاز به اختلاط دقیق، ریخته گری و پخت دارد که همه اینها بر استحکام نهایی عضو تأثیر می گذارد.
  • هزینه قالب مورد استفاده برای ریخته گری بتن نسبتاً بالا است.
  • در مقایسه با فولاد مقاومت فشاری پایینی دارد که منجر به ایجاد مقاطع بزرگ ستون/تیر در ساختمان‌ها و آپارتمان های چند طبقه، ایجاد ترک در بتن به دلیل انقباض و اعمال بارهای زنده زیاد می‌شود.
  • اگر بتن ریزی به درستی انجام نشود، فولاد شروع به خوردگی می کند و در نتیجه مقاومت خود را از دست می دهد و در نهایت عمر آن کاهش می یابد. همچنین، تعمیرات پس از آن بسیار گران و دشوار است.
مطالب دیگر مجله ملکاژان

یک پاسخ

  1. اسکلت بتنی یکی از بهترین اسکلت های ساختمانی هست اما هر سازنده ای از اونها استفاده نمی کنه چون هزینه ی بالایی داره اما خوب کیفیت واقعا خوبه
    بخاطر همین اگر خونه خریدید یا پیش خرید کردید حواستون به این موضوع باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *