ملکاژان
حکم تخریب

شرایط حکم تخریب توسط ماده 100

حکم تخریب برای برخی از ساختمان هایی که بدون اخذ پروانه از شهرداری، عدم رعایت اصول شهرسازی، بعداشتی، فنی و خلاف مقررات پروانه ساختمان در صورت تخلف مطابق با تبصره ۱ کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، موضوع در کمیسیونی با حضور نماینده وزارت کشور (به انتخاب وزیر کشور) و یکی از قضات دادگستری (به انتخاب وزیر دادگستری) و یکی از اعضای انجمن شهر (به انتخاب انجمن) مطرح می شود.
موضوعات این مطلب

حکم تخریب برای برخی از ساختمان هایی که بدون اخذ پروانه از شهرداری، عدم رعایت اصول شهرسازی، بعداشتی، فنی و خلاف مقررات پروانه ساختمان در صورت تخلف مطابق با تبصره ۱ کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، موضوع در کمیسیونی با حضور نماینده وزارت کشور (به انتخاب وزیر کشور) و یکی از قضات دادگستری (به انتخاب وزیر دادگستری) و یکی از اعضای انجمن شهر (به انتخاب انجمن) مطرح می شود.

در صورتی که مالک ساختمان، که با تخلف به ساخت پرداخته  و در مهلت مقرر اقدام به تخریب ساختمان نکند، شهرداری می تواند در تاریخ مشخص اقدام به تخریب ساختمان کند و هزینه تخریب طبق آیین نامه اجرای وصول عوارض، بر عهده مالک می باشد و اگر تخریب توسط شهرداری انجام شود این هزینه از مالک دریافت می گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع وکالت حقوقی می توانید به مجله ملکاژان مراجعه کنید و هر آنچه دررباره ملک وکالتی و انواع سندها نیار دارید را مطالعه کنید.

حکم تخریب از کمیسیون ماده 100

حکم تخریب از کمیسیون ماده 100

تخلفاتی که در ساخت و ساز و تخریب ساختمان هایی که در حوزه شهری و حومه شهر صورت می گیرند مرتبط به ماده 100 نمی باشند و موارد خاص توسط این کمیسیون مورد بررسی قرار می گیرد. از جمله:

  • قابل استفاده نبودن پارکینگ یک ساختمان و یا عدم احداث آن
  • تجاوز به معابر شهری
  • ساخت ساختمان بدون دریافت پروانه یا همان مجوز
  • احداث ساختمان خارج از مجوز یا بیشتر از آن
  • تغییر کاربری ساختمان به صورت غیر مجاز
  • رعایت نکردن بهداشت و ضوابط فنی
  • عدم استحکام سازی ساختمان
  • تخلف مهندس ناظر

احکام صادره از کمیسیون ماده ۱۰۰

  • حکم تخریب:

کمیسیون در صورت مشاهده تخلفات و عدم رعایت اصول قنی، بهداشتی و شهرسازی موظف می شود حکم تخریب بنا را صادر کند.

اگر قصد خرید خانه قولنامه ای را دارید نکات مهمی هست که باید قبل از اقدام بدانید به همین دلیل شما را دعوت می کنیم تا این مقاله را به خوبی مطالعه و اطلاعات خود را بالا ببرید سپس اقدام به خرید کنید.

حکم پرداخت جریمه

  • حکم پرداخت جریمه :

در صورتی ساخت و ساز بدون دریافت پروانه از شهرداری باشد اما اصول فنی و بهداشتی در آن کاملا رعایت شده باشد، کمیسیون می تواند حکم تخریب و یا پرداخت جریمه را صادر کند.

اگر پس از بررسی های لازم و میزان تخلف و شرایط ملک، حکم پرداخت جریمه صادر شود، میزان جریه را با توجه به متراژ بنایی که بدون مجوز ساخته شده است تعیین می کنند. یعنی به ازای هر متر مربع از بنایی که بدون مجوز ساخته شده است باید یک دهم معاملاتی ساختمان جریمه پرداخت شود. در اینصورت اگر جریمه شهرداری و عوارض قانونی را پرداخت کنند می توانند برگ پایان کار ساختمان را دریافت کنند.

آیا به فروش خانه ی خود فکر می کنید قبل از اینکه اقدام به این کار کنید نکات طلایی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند خانه ی خود را بهتر از آنچه هست به فروش برسایند.

نحوه رسیدگی به پرونده در کمیسیون ماده 100 شهرداری

در واقع این کمیسیون شامل دو کمیسیون بدوی و تجدید نظر می باشد که در ابتدا پرونده ها به کمیسیون بدوی ارجاع داده می شود و توسط این کمیسیون بررسی می شوند اعضای مختلفی در این کمیسیون مشغول هستند که همه چیز به رای و نظر آن ها بستگی دارد.

افرادی که پرونده آن ها به کمیسیون ماده 100 بدوی ارجاع داده می شود می توانند برای دفاع از خود لایحه ای کتبی تنظیم کنند و آن را ارائه دهند در حقیقت می تواند به تصمیمات و نتایج اعلام شده از کمیسیون بدوی اعترض نمود تا پرونده مجدد توسط کمیسیون تجدید نظر مورد بررسی قرار بگیرد.

در صورت اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 بدوی افراد می توانند طی 10 در خواست خود را برای تجدید نظر رای ارائه دهند. زمانی که کمیسیون تجدید نظر رای خود را صادر کند هیچگونه تغییر و تجدید نظری را نمی توان در آن اعمال کرد و در واقع هیچ اعتراضی نمی توان به این رای گرفت و تنها فرد وظیفه اجرای آن را دارد.

نحوه رسیدگی به پرونده حکم تخریب

 

اجرای مجازات کمیسیون 100 و حکم تخریب

زمانی که حکم نهایی اعلام می شود مالک و شهرداری وظیفه انجام و اجرای آن را دارند. مطابق با ماده 100 شهرداری و تبصره 6 آن اگر مالک در مهلت مقرر اقدام به تخریب بنا نکند همانگونه که مالک فقط نسبت به قطع تمام یا قسمتی از بنا مجری حکم می باشد . و اجرای حکم وصول جریمه و سپس توسط مالک قابل تصور نمی باشد .

تنها عامل اجرا کننده پس از مالک شهرداری می باشد که اجرای این حکم توسط شهرداری در سه مورد تعطیلی محل قطع بنا و وصول جریمه امکان پذیر می باشد.

  1. تعطیلی محل کسب یا پیشه و یا تجارت توسط شهرداری مطابق با بند 24 م 55 ق. ش
  2. قطع تمام یا قسمتی از آن که طبق تبصره های 2 و 3 و سایر موارد مذکور که کمسیون رای به تخریب بنا می دهد شهردای مجری رای تخریب می باشد.
  3. وصول جریمه: شهرداری وظیفه دارد بر اساس رای صادره شده از سمت کمسیون، نسبت به وصول جریمهاقدامات مورد نیاز را اجرایی کند.
مطالب دیگر مجله ملکاژان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *