ملکاژان
مصالح نوین ساختمانی

مصالح نوین و پرکاربرد در ساخت ساختمان چیست؟

موضوعات این مطلب

مصالح نوین که امروزه فاصله ی بسیاری با مصالح قدیمی ساخت و ساز دارند یکی از پرکاربردترین مصالح در سراسر دنیا می باشند که تابع علم و تکنولوژی می باشند. صنعت ساخت و ساز و ساختمان هم مانند صنعت های دیگر در حال پیشرفت می باشد و تغییرات بسیاری را شامل شده است.

مصالح نوین دارای قابلیت ها و مزایای بسیاری هستند که معایب مصالح قدیمی را به طور کل پوشش داده اند و باعث شده اند تا در ساخت و ساز به طور کل تحولات عظیمی ایجاد شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مالیات بر درآمد اجاره می توانید به مجله ملکاژان رفته و اطلاعات مورد نیاز را با مطالعه مقاله کسب کنید.

ابزار و موادهایی که در ساخت و ساز نقش بسیار مهمی داشته اند و می توانند آینده ساختمان ها را تغییر دهند و کیفیت آن ها را بالا ببرند چرا که این مطالح نوین نسبت به مصالح قدیمی محکم تر، سبک تر، قوی تر و پایدارتر هستند.

یکی از مهمترین مزایای مصالح نوین این است که ساختمان ها در برابر بلایای طبیعی مقاوم تر هستند و نگرانی های زیست محیطی را از بین می برند.

مصالح نوین ساختمانی چیست؟ ملکاژان

مصالح نوین ساختمانی چیست؟

مصالح نوین در واقع همان مصالح قدیمی هستند اما پیشرفت بالایی داشته اند و تغییراتی که بر روی آن ها ایجاد شده است باعث محکم تر شدن آن ها شده است. به طور کل مصالح نوین دارای ظاهر، کاربرد و مواد تشکیل دهنده متفاوتی هستند که باعث می شوند ساختمان های محکم متناسب با نیازهای امروزی ساخته شوند.

برای تولید مصالح نوین متریال بسیار باکیفیتی به کار گرفته می شود در نتیجه تنوع بیشتر، آسیب رسانی کمتر به طبیعت و محیط زیست، ایمنی بسیار بالا، حمل و نقل و نصب بسیار آسان و سریع توجه شده است.

یکی از مهمترین مزایایی که مصالح نوین می تواند برای بشر داشته باشد ایمنی و آسایش و رفاه است این مصالح به مرور زمان کیفیت خود را از دست نمی دهند و این موضوع بسیار مهمی است چرا که متریال ساختمان ها به مرور زمان فرسوده می شوند و عمر بنا را کاهش می دهند در نتیجه باید به بازسازی خانه پرداخت و یا ساختمان ها تبدیل به خانه کلنگی می شوند.

انواع مصالح ساختمانی ملکاژان

انواع مصالح نوین ساختمانی

برای ساخت ساختمان ها امروزه از مصالح نوین استفاده می شود تا بتوانند کیفیت فیزیکی یک ساختمان را نسبت به ساختمان های قدیمی ارتقا بدهند. در خقیقت از این مصالح برای برتری ساختمان های قدیمی در برابر قیمت، کیفیت و چند کاربردی بودن استفاده می شود.

بتن خود ترمیم شونده

بتن خود ترمیم شونده

یکی از پرکاربردترین مصالح برای ساخت یک ساختمان بتن می باشد که بتن خود ترمیم شونده از ترک خوردگی ها جلوگیری می کند و اگر ترکی رخ دهد آن را ترمیم می کند همچنین اجازه نمی دهد یک ترک گسترده شود.

موادی که برای تولید این بتن استفاده می شود افزودن مواد ترمیم کننده به بتن های معمولی می باشد که باعث عمر بالا نیز می شود. ماده شیمیایی سیلیکات سدیم و بتن را با یکدیگر ترکیب کرده تا با افزایش عمر ساختمان اگر آسیبی برای آن به وجود می آید خود به خودی آن را ترمیم کند.

بتن اسفنجی یکی از مصالح نوین ساختمانی ملکاژان

بتن اسفنجی یکی از مصالح نوین ساختمانی

یکی از انواع مصالح نوین که در ساختمان ها استفاده می کنند، بتن اسفنجی می باشد که از ترکیب چند ماده مانند:شن، سیمان، ماسه و آب به دست می آید. وجود فضای خالی در این نوع بتن باعث شده تا آب بتواند از آن خارج شود.

با اضافه کردن برخی از مواد افزودنی به بتن اسفنجی باعث شده نفوذ ناپذیری و مقاومت بالایی پیدا کند. سرباره، گاز سیلیس و خاکستر بادی از جمله موادهای افزودنی هستند که به آن اضافه شده که استحکام و دوام بتن را در برابر انواع ترک افزایش می‌دهند.

این نوع بتن آب باران را به منابع زیرزمینی فرستاده و مانع از آب گرفتگی در معابر می‌شود. کاربرد بتن اسفنجی را در پر کردن ذخایر زیرزمینی، زیر سازی چمن‌ها، جلوگیری از یخ زدن آب برف و باران در زمین می‌توان دید.

سنگ نورگذر یکی از مصالح نوین

سنگ نورگذر یکی از مصالح نوین

همان طور که از اسم این نوع مصالح نوین مشخص است سنگ نورگذر، سنگی است که نور از آن عبور می کند و همین موضوع باعث شده تا در دسته مصالح نوین و خاص قرار بگیرد.

سنگ نورگذر را برای دکوراسیون مدرن و کلاسیک در منازل نیز استفاده می کنند چرا که زیبایی هایخاص خودش را دارد همچنین برای طراحی دیوار، پوشش سقف، تزئینات و… نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

سیمان روشنگر

سیمان روشنگر

یکی از مدرن ترین و خلاقانه ترین مصالح نوین در ساختمان سازی سیمان روشنگر می باشد. از این سیمان در جاده سازی نیز استفاده می شود و می تواند تحولات عظیمی در این زمینه به وجود بیاورد.

سیمان روشنگرد نور خورشید را در طول روز جذب می کند و به هنگام شب اگر نیازی به آن باشد آن را آزاد می کند. همین مورد باعث شده تا این نوع مصالح نوین ارزش بالایی داشته باشد زیرا در مصرف انرژی صرفه جویی می کند  جاده های تاریک را به راحتی روشن می کند.

آجر تصویه کننده هوا

آجر تصویه کننده هوا

بکب از حذاب ترین و کارآمدترین مصالح نوین که بهترین پیشرفت در این زمینه می باشد آجرتوصیه کننده هوا می باشند که فضاهای داخلی را تصویه می کنند و این موضوع بسیار ارزشمند می باشد چرا که آلودگی هوا روز به روز در حال افزایش می باشد و این آجرها می توانند مزیت بسیار بالایی در صنعت ساختمان سازی داشته باشند.

این نوع آجر مانند یک فیلتر عمل می کند یعنی می تواند هوای آلوده ورودی های ساختمان را فیلتر کند و مواد آلاینده را کاملا حذف کند. از این نوع آجر اصولا در قسمت بیرونی ساختمان استفاده می کنند تا هوای آلوده را توصیه کند و هوای سالم را وارد ساختمان کند.

ورق های پلی کربنات

ورق های پلی کربنات

از ورق های پلی کربنات به عنون شیشه های معمولی استفاده می شود این ورق ها دارای شفافیت بالایی مانند شیشه هستند و مقاومت بسیاری دارند به همبن دلیل در دسته مصالح نوین قرار گرفته اند. یکی دیگر از مزیت هایی که این نوع ورق ها دارند این است که خاصیت UV دارند و از تابش اشعه های مضر خورشید جلوگیری می کنند.

وزن ورق های پلی کربنات بسیار پایین و سبک می باشد به همین دلیل از آن ها در ساخت و اجرای سقف های کاذب بسیار استفاده می شود همچنین دارای رنگ های متنوع می باشند که با هر نوع دکوراسیون هماهنگی دارند.

شیشه هوشمند

شیشه هوشمند از مصالح نوین ساختمان

شیشه های هوشمند نوعی دیگر از مصالح نوین می باشند که کیفیت بالایی دارند و می توان میزان مات و برقی آن ها را تنظیم کرد این نوع شیشه ها به مکان هایی که حریم شخصی دارند کمک بالایی می کند.

یکی از مهمترین کاربردهایی که این نوع شیشه ها دارند، در برابر اشعه های مضر نور خورشید بهترین عمل را انجام می دهند مانند جلوگیری از اشعه فروسرخ به همین دلیل در دسته مصالح نوین قرار گرفته اند.

سالید سرفیس 1 ملکاژان

سالید سرفیس یکی از مصالح نوین ساختمانی

سالید سرفیس که با نام پلی استون هم شناخته شده است یکی دیگر از مصالح نوین می باشد که امروزه در ساختمان سازی کاربردهای مختلفی دارد. این نوع ماده به شکل پنل مسطح دیده می شود که برای ساخت ان از مواد شیمیایی مختلفی مانند: بوکسیت ها، رزین های پلی استر،رنگدانه های پلاستیکی، اکریلیت ها، سنگ های مرمر.

شباهت این سنگ به سنگ های تزئینی بسیار می باشد که همین موضوع باعث شده از آن در دکوراسیون داخلی استفاده زیادی شود همچنین دارای تنوع رنگ برای هماهنگی با هر نوع دکوراسیونی است.

الوار چوبی مهندسی شده

الوار چوبی مهندسی شده

اکثر خانه های شهری را با بتن و آهن می سازند و این باعث شده تا کمتر کسی برای خانه های چوبی اقدام کند و یا از چوب برای ساختمان سازی استفاده کنند چرا که مقاومتی که آهن و بتن دارند را چوب ها نمی توانند داشته باشند. اما الوارهای چوبی یکی از پرکاربردترین ها در گذشته بوده اند که امروزه با برطرف کردن ضعف های آن در دسته ی مصالح نوین قرار گرفته اند.

الوارهای توده ای در ساخت آپارتمان ها مقاومت بسیار بالایی دارند که با استفاده از برخی چوب ها به صورت لایه لایه و با چسب های مخصوص ساخته می شوند که این موضوع باعث مقاومت بالای آن ها شده است. از این نوع چوب ها در واقع بیشتر برای دکوراسیئن های داخلی و ساخت اسکلت های پروژه های بسیار بزرگ استفاده می شود.

سرامیک های خنک کننده

سرامیک های خنک کننده یکی دیگر از مصالح نوین

این روزها که باید در مصرف انرژی صرفه جویی کرد و خنک کننده های هوای داخلی ساختمان ها دارای هزینه و انرژی بالا می باشند به همین دلیل سیستم های طبیعی برای خنک کردن بسیار کمک می کنند تا انرژی کمتری هدر برود.

سرامیک و یا آجرهای خنک کننده در دسته مصالح نوین قرار گرفته اند زیرا برای خنک کردن و تهویه هوا تعبیه شده اند و کاربرد بالایی در داخل ساختمان ها دارند. مواد تشکیل دهنده این نوع سرامیک ها خاک رس و هیدروژل هستند. هیدوروژل جاذب آب می باشد که باعث شده این نوع سرامیک ها دمای محیطی را حداقل تا 6 درجه کاهش دهند.

پنل کامپوزیت آلومینیومی

پنل کامپوزیت آلومینیومی

پنل کامپوزیت آلومینیومی اصولا در نمای ساختمان ها به کار می رود که دارای دو لایه آلومینیوم هستند که بین آن ها پلی اتیلن قرار گرفته است. این نوع پنل ها در برابر عوامل مخیطی مقاومت بالایی دارند مانند: ثابش نور، رطوبت، گرد و غبار،ضربه، انبساط و انجماد، تغییرات دمایی و… که همین موضوع باعث شده عمری بالا و طولانی داشته باشند.

این نوع پنل ها بسیار شیک و زیبا هستند که برای نمای ساختمان انتخابی هوشمندانه هستند و زیبایی خاصی به نما می بخشند. این پنل ها در برابر آتش و یا حرارت بالا محکم می باشند آسیب پذیر نمی باشند همچنین تنوع در رنگ آن ها باعث شده تا به راحتی بتوانید با هر سلیقه ای آن را انتخاب کنید.

کاشی های حرارتی

کاشی های حرارتی

گاشی حرارتی در دسته مصالح نوین قرار گرفته استفاده از این نوع کاشی ها در مصرف انرژی بسیار سودآور هستند. برای تولید و ساخت آن ها با اختلاف ولتاژ به لعاب تعبیه می شوند. بدنه کاشی های حرارتی یک عایق حرارتی هستند و اختلاف ولتاژی که به لعاب اعمال می‌شوند.

مطالب دیگر مجله ملکاژان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *