ملکاژان
مدت زمان ساخت ساختمان

مدت زمان ساخت ساختمان چقدر است؟

اگر قصد ساخت یک ساختمان را دارید باید بدانید مدت زمان ساخت ساختمان بسته به مراحل مختلفی زمان بر می باشد. اما همیشه این موضوع سوالی است که برای بسیاری از افراد که قصد این کار را دارند پیش می اید. اما معمولا این پرسه زمانی بین 8 تا 18 ماه دارد که همه ی اسنها بسته به کارهای اجرایی و اداری متفاوت می باشد.
موضوعات این مطلب

اگر قصد ساخت یک ساختمان را دارید باید بدانید مدت زمان ساخت ساختمان بسته به مراحل مختلفی زمان بر می باشد. اما همیشه این موضوع سوالی است که برای بسیاری از افراد که قصد این کار را دارند پیش می اید. اما معمولا این پرسه زمانی بین 8 تا 18 ماه دارد که همه ی اسنها بسته به کارهای اجرایی و اداری متفاوت می باشد.

از آنجایی که ثبات قیمت مصالح در کشور ما دقیق نیست و هر روزه این قیمت ها بالا و پایین می شوند نمی توان برای خرید مصالح و یا مصالح نوین به طور دقیق و یکجا اقدام کرد که این موضوع می تواند فرآینده ساخت و ساز و مدت زمان ساخت ساختمان را به تعویق بی اندازد.

البته این روزها صنعت ساختمان سازی رونق بسیاری پیدا کرده است که بسیاری از افراد ترجیح می دهند به جای بازسازی خانه ی خود آن را کوبیده و از نوبسازند که این می تواند هم ساخت و ساز شخصی باشد و هم مشارکت در ساخت باشد که برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه می توانید مقاله مورد نظر را مطالعه کنید.

مراحل اداری ساخت یک ساختمان شامل موارد مانند: حکم تخریب و جواز ساخت و ساز و نوسازی یک ساختمان، دریافت تاییدیه نقشه، پرداخت عوارض ساختمان که برای شروع ساخت و ساز مهم می باشد و در پایان کار نیاز به دریافت پایان کار، که برای این که باید درخواست را ابلاغ کنید تا از سمت شهرداری مهندسی محل مورد نظر را بررسی کند و اگر مشکلی وجود نداشته باشد و مطابق با قوانین و نقشه های دریافتی، ساخت ساختمان جلو رفته باشد، در اینصورت مهندس می تواند آپارتمان شما را تایید کرده و در مدت زمانی کوتاه برای دریافت برگه پایان کار اقدام می کنید.

مدت زمان ساخت ساختمان

مدت زمان ساخت ساختمان به چه معنا می باشد؟

همان طور که پیش تر اشاره کردیم به طور دقیق نمی توان مدت زمان ساخت ساختمان را بیان کرد. میانگین محاسبه ی پروژه های ساخت و ساز از زمان شروع ساخت و دریافت جواز  تا زمان اقدامات و مراحل نهایی و دریافت پایان کار لحاظ می شود که این مدت بسته به تعداد طبقات، بودجه ی موجود، انجام اسکلت که آیا بتنی باشد و یا فلزی و … بستگی دارد.

دریافت مجوزهای قانونی قبل از ساخت و ساز

اگر قصد ساخت و ساز در زمین خود را دارید بهتر است بدانید که قبل از شروع ساخت باید به دنبال دریافت مجوزهای قانونی باشید تا بتوانید با توجه به قانون پیش بروید و مشکلی برای کار شما به وجود نیایید. زیرا بسیاری از ساختمان هایی که بدون دریافت پایان کار و یا مجوز ساخت پیش رفته اند پس از انجام ساخت ساختمان شهرداری اقدام به تخریب آن ها کرده است که این موضوع می تواند ضرر بسیار بزرگی برای شما باشد.

در واقع جواز ساختی که از شهرداری دریافت می کنید به این معنا است که شما اجازه دارید در مدت زمان تعیین شده پروژه ساختمانی خود را به پایان برسانید. مجوز ساخت را در مراکز قانونی با نام های پروانه ساختمان و یا شناسنامه ساختمان می نامند که مرکز صدور آن شهرداری منطقه می باشد.

عواملی مانند تأیید نقشه‌های معماری، بازرسی از محل ساخت و ساز و به طور کلی مراحل اخذ جواز، هر یک در تعیین مدت زمان ساخت ساختمان تأثیرگذار هستند. در این میان،هر گونه مشکلی برای دریافت جواز می‌تواند به معنای از دست دادن زمان تلقی شود!

دریافت مجوزهای قانونی قبل از ساخت و ساز

موارد و نکاتی که در مدت زمان ساخت ساختمان تاثیر گذار هستند

  • نیروی کار:

در دسترس بودن و یا نبودن نیروی کار می تواند بر مدت زمان ساخت ساختمان شما تاثیر بسیاری بگذارد اینکه در چه فصلی اقدام به ساخت آپارتمان خود می کنید نیز می تواند در دسترس بودن نیروی کار تاثیر گذار باشد. در یافتن و پیدا کردن نیروهای متخصص کمی به مشکل خواهید خورد اما باز هم می توانید بهترین کارگرها را جایگزین آن ها کنید تا روند ساخت و ساز را پیش ببرید.

  • مصالح و تجهیزات:

دسترسی سریع به مصالح ساختمانی و تجهیزات مورد نیاز برای ساخت یک خانه می تواند به مدت زمان ساخت ساختمان کمک کند. هر چه تعداد مراکز ارائه خدمات ساختمانی بیشتر بوده و دسترسی آنها به پروژه شما راحت تر باشد، زمان ساخت کاهش می‌یابد. برای مثال برای خرید پنجره خانه، کابینت خانه، درب ضد سرقت، نمای ساختمان و یا حتی ساخت دیوار و سقف نیاز به مصالح دارید اگر این تجهیزات در نزدیکی شما باشند زمان کمتری را برای خرید و تهیه آن ها صرف خواهید کرد.

تجهیزات و نیروی کار برای ساخت و ساز

  • ارتفاع و تعداد طبقات ساختمان:

یکی از دلایلی که می تواند به طور موثر بر مدت زمان ساخت ساختمان تاثیر گذار باشد ارتفاع و تعداد طبقات می باشد. این روزها که آپارتمان نشینی رشد بسیاری داشته است متقاضیان خرید آپارتمان و یا اجاره آن بیشتر از قبل شده است. همین موضوع دلیلی محکم است که افراد خانه هایی با طبقات بالا را با توجه به جوازی که دریافت می کنند می سازند که این مورد باعث بالا رفتن مدت زمانی ساخت می شود.

  • منطقه احداث ساختمان:

منطقه ای که قصد ساخت آپارتمان در آن را دارید می تواند بر مدت زمان ساخت ساختمان تاثیر گذار باشد. برای مثال ساختمانی اگر در شهری کوهستانی باشد با توجه به آب و هوایی که دارد روند ساخت را به تعویق می اندازد. همچنین اگر ساختمانی را در منطقه ای بسازید که از مصالح و تجهیزات فاصله ی دوری داشته باشد این مورد نیز می تواند مدت زمان ساخت ساختمان را طولانی کند که این موارد بیشتر در روستاها و یا برای ساخت ویلا  اتفاق می افتد و یا برخی از ساختمان های دور افتاده.

تعداد طبقات بر زمان ساخت ساختمان تاثیردارد

  • کاربری ساختمان:

کاربری و نوع ساختمان بر مدت زمان ساخت ساختمان تاثیرگذار می باشد ساخت یک آپارتمان مسکونی با ساخت یک ساختمان تجاری یا بیمارستان بسیار با هم متفاوت می باشد. نوع ساخت ساختمان اعم از بتنی بودن و یا فولادی بودن نیز می تواند تغییراتی را در زمان و مدت ساخت ایجاد کند.

مطالب دیگر مجله ملکاژان

یک پاسخ

  1. سلام وقت بخیر من خیلی تحقیق کردم برای پیش خرید یه واخد آپارتمان اما مدت زمان ساخت ساختمان بسته به سازنده داره و من آدم مطمئن پیدا نکردم میشه راهنمایی کنید چون واقعا بدقولی های سازنده خیلی زیاده و مشکلات زیادی به وجود میاره . من میخوام خونمو بفروشم یه جا رهن کنم و پولشو پیش خرید کنم پیشنهاد شما چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *