ملکاژان
حکم تخلیه چیست؟

حکم تخلیه چیست؟ تفاوت آن با دستور تخلیه

موضوعات این مطلب

حکم تخلیه دستور قانونی برای تخلیه کردن ملک می باشد با دریافت این خکم مالک می تواند بدون هیچ مشکلی ملک خود را از تصرف دیگری در بیاورد. قرارداد اجاره این روزها یکی از قراردادهایی است که افراد زیادی با آن سر و کار دارند به گونه ای که اگر یک فرد به دنبال اجاره خانه باشد و خانه ی مورد نظر خود را بیابد این قرار داد بین او و مالک بسته می شود.

مبایعه نامه چیست؟ برای مطالعه این مقاله کلیک کنید.

حکم تخلیه

در این میان تعهداتی بین مالک و مستاجر نوشته می شود که مستاجر در ازای استفاده از مالی باید اجاره بهای آن را به مالک پرداخت کند. در این قرار داد کسی که ملک را اجاره کرده است را مستاجر و مالک ملک را موجر می نامند.

همان طور که پیش تر اشاره کرده ایم قرار دادی میان مستاجر و موجر نوشته می شود که در آن شرحی از وظایف و تعهدات می باشد و اگر مستاجر این تعهدات را اجرا نکند موجر می تواند برای گرفتن حکم تخلیه اقدام کند.

اگر قصد خرید خانه وکالتی را داری مقاله مورد نطر را در مجله ملکاژان مطالعه کنید تا بااطلاعاتی کامل تصمیم خود را عملی کنید.

حکم تخلیه چیست؟

یکی از رایج ترین قراردادهایی که امروزه بین افراد تنظیم و به امضاء می رسد قرار داد اجاره می باشد که در این قرار داد ذکر می شود که مستاجر مالک منافع مستاجره خواهد بود که بابت آن باید مبلغی را به مالک پرداخت کند این مبلغ می تواند ماهانه و یا سالانه تنظیم گردد که با توافق طرفیت صورت می گیرد.

موجر و مستاجر در این میان تعهد می کنند که وظایفی را تا موعد قرار داد رعایت و انجام دهند و زمانی که هر کدام از طرفین از تعهدات خود سرپیچی کنند قانون گذار برای آن ها راهکارهایی را در نظر گرفته است که می توانند از لحاظ قانونی اقدام به گرفتن حق خود کنند.

حکم تخلیه یکی از قانون هایی می باشد که قانون گذار آن را وضع کرده است تا اگر مالک به مشکلی برخورد کرد و مستاجر از تعهدات خود سرپیچی کرد بتواند با استفاده از آن ملک خود را از تصرف مستاجر در بیاورد.

در قرار داد اجاره که میان طرفین بسته می شود بندهایی از تعهدات ذکر شده است که مستاجر و موجر با امضای آن این تعهدات را می پذیرند. اجاره خانه یکی از موضوعاتی است که امروزه افراد زیادی پای این معامله رفته اند و سالانه با آن سر و کار داشته اند.

در این میان شاید مشکلاتی به وجود بیایید که طرفین می توانند با صحبت کردن آن را حل و فصل کنند اما زمانی که این مسائل به چالشی بزرگ تر برخورد کند محاکم قضایی راهکارهایی را پیشنهاد و در اختیار طرفیت قرار می دهد.

آیا انواع وکالت حقوقی برای خرید و فروش ملک را می شناسید و اطلاعات کاملی در این رابطه دارید؟ می توانید با مطالعه این مقاله اطلاعات خود را بالا ببرید.

تفاوت حک تخلیه و دستور تخلیه

تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه در چیست؟

برای تخلیه ملک مسکونی و دریافت آن از مستاجر می توان از دو روش استفاده کرد:

  • تقاضا و دریافت دستور تخلیه:

برای دریافت دستور تخلیه زمانی می توان اقدام کرد که تنها به انقضاء اجاره نامه رسیده باشد و مهلت مستاجر و تعهدات آن ها به پایان رسیده باشد در غیر اینصورت نمی توان برای صدور دستور تخلیه اقدامی کرد. باز هم برای دریافت و صدور دستور تخلیه باید شرایطی وجود داشته باشد از جمله:

1_ موضوع قرارداد و ملک، مسکونی باشد در غیر اینصورت دستور تخلیه صادر نمی شود.

2_ قرارداد موضوع دعوا تنها اجاره باید باشد و جکم دستور تخلیه برای سایر عقود صادر نمی شود.

3_ قرارداد اجاره دارای مدت زمان باشد و در آن مدت اجاره قید شده باشد.

4_ قرارداد اجاره باید در دو نسخه تنظیم شده باشد که مستاجر و موجر هر کدام یکی از آن ها را داشته باشند و هر دو نسخه به امضاء طرفین قرارداد رسیده باشد.

5_ دو نفر به عنوان شاهد باید این دو نسخه اجاره نامه را امضاء کرده باشند.

6_ از مدت اجاره گذشته باشد و تمام شده باشد.

7_ قرارداد موضوع دعوا سند عادی باشد و با سند رسمی اجاره داده نشده باشد. زمانی که ملک مسکونی با سند رسمی اجاره داده شود، تقاضای صدور دستور تخلیه انجام پذیر نمی باشد.

تقاضا و دریافت دستور تخلیه

  • تقاضای حکم تخلیه:

در رابطه با املاک مسکونی حکم تخلیه مطابق با قانون از مرجع شورای حل اختلاف محل وقوع ملک صادر می گردد. برای دریافت حکم تخلیه باید :

  1. تعیین جلسه رسیدگی
  2. صدور حکم تخلیه توسط مرجع قضایی
  3. تجدید نظر
  4. تقاضا برای صدور حکم اجرا

این مورد نسبت به صدور دستور تخلیه زمان بیشتری خواهد برد.

یکی از تفاوت های بارز در حکم تخلیه و دستور تخلیه این است که در دستور تخلیه نیازی به برگذاری و تشکیل جلسه دادگاه نمی باشد و تنها با درخواست مالک و با استناد به قرارداد اجاره صادر می شود اما برای حکم تخلیه حتما جلسه رسیدگی تشکیل می شود تا طرفین در آن حضور داشته باشند و دفاعیات آن ها شنیده شود.

آیا از مالیات بر درآمد اجاره چیزی شنیده اید؟ می توانید با مطالعه نوشته مورد نظر هر اطلاعاتی را که لازم دارید مطالعه کنید.

تقاضای حکم تخلیه

چه زمانی می توان حکم تخلیه گرفت؟

مالک بر اساس مواردی می تواند به شورای حل اختلاف محله و یا مراجعه به دادگاه، حکم تخلیه ملک خود را دریافت کند:

  • به پایان رسیدن مدت قرار دادی که در اجاره نامه قید شده است که برای دریافت حکم تخلیه باید به شورای حل اختلاف محلی که ملک در آن می باشد مراجعه کرد.
  • زمانی که 3 ماه از پرداخت اجاره بهاء گذشته باشد و مستاجر از پرداخت آن امتناع کند. این حق قانوی را می توانید در ماده 6 و بند 9 ماده 14 قانون روابط مستاجر و موجر که در سال 1356 تصویب شده است مطالعه کنید. در اینجا مالک می تواند پس از سه ماه و ده روز که مستاجر اجاره بهاء را پرداخت نکرده است دادخواست حکم تخلیه کند و مستاجر تا 10 روز زمان دارد تا اجاره را پرداخت کند.
  • زمانی که مستاجر بدون اطلاع موجر اقدام به اجاره ملک به فردی دیگر کند.
  • زمانی که مستاجر از ملک استفاده های غیر قانونی و نامشروع داشته باشد. مانند اینکه خانه را مکانی برای استعمال مواد مخدر کرده باشد و یا اسکان افرادی بیشتر از آنچه در قرار داد قید شده است.

چه زمانی می توان حکم تخلیه گرفت

مطالب دیگر مجله ملکاژان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *