ملکاژان
مبایعه نامه

از صفر تا صد مبایعه نامه و تفاوت‌های آن با اسناد دیگر

موضوعات این مطلب

یکی از مهمترین اسناد و مدارکی که در یک معامله خرید و فروش ملک و غیره مهم و قابل استناد است، مبایعه نامه می‌باشد. این مدرک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود.

در این سند تمامی جزئیات که مورد تایید مراجع قضایی و قانونی هستند قید شده است.حتما برای شما نیز پیش آمده که کالایی (اعم از ملک، خودرو و …) را به عنوان فروشنده و یا خریدار مورد معامله قرار داده‌اید. بنابراین باید اطلاعات کاملی در این زمینه داشته باشید تا از سوءاستفاده و کلاهبرداری جلوگیری نمایید.

 مبایعه نامه نوعی قرارداد مهم است که در صورت انجام یک معامله، خریدار، شاهدها و فروشنده، اقدام به امضای آن می‌نمایند. در این صورت از بروز مشکلات جدی و قانونی در این معامله جلوگیری خواهد شد. این قرارداد یک قرارداد مهم و ضروری بین خریدار و فروشنده به شمار می‌رود.

در این قرارداد مواردی ذکر می‌شود که از ارزش قانونی بسیار بالایی برخوردار هستند. اغلب در زمان‌هایی که کالاهایی مورد مبادله قرار می‌گیرند از این قرارداد استفاده می‌شود. جزئیات ذکر شده در این قراردادها با یکدیگر متفاوت خواهند بود. برای نمونه قراردادی که در زمینه املاک مورد استفاده قرار می‌گیرد و قراردادی که در زمینه خودرو کاربردی است، متفاوت هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با سند نسقی می توانید به مجله ملکاژان مراجعه کنید.

مبایعه نامه چیست؟

هر آنچه که باید از مبایعه نامه بدانید:

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، مبایعه نامه نوعی نوشته است که در هنگام خرید و فروش یک کالای ارزشمند، تنظیم می‌گردد. از این نوشته با عنوان بیع نامه نیز یاد می‌شود. این نوشته دارای شرایط و ویژگی‌های خاصی می‌باشد که تبعیت از آن برای طرفین بسیار ضروری خواهد بود.

لازم به ذکر است که این نوشته با توجه به ویژگی‌ها و خصوصیات در نظر گرفته شده، از ارزش قانونی و قضایی بسیار بالایی برخوردار است. از مهمترین ویژگی‌ها و شرایط این نوشته، عبارتند از:

  • اختصاص داشتن به قرارداد خرید و فروش
  • عدم برخورداری طرفین به تنهایی از حق فسخ قرارداد.
  • مشخص شدن کالای مورد معامله
  • برخورداری از اطلاعات دقیق شخص فروشنده و شخص خریدار

و غیره. با توجه به بسیاری از ویژگی‌ها و خصوصیات مهم مبایعه نامه، می‌توان از این نامه به عنوان یک سند رسمی نیز یاد کرد. این امر زمانی امکان پذیر است که تنظیم آن در دفاتر اسناد رسمی صورت پذیرد. حتما شما نیز در مورد موارد مشابه این سند رسمی، مانند: قولنامه و غیره بسیار شنیده‌اید.

یکی از موارد بسیار مهم برای خرید ملک در پردیس، توجه به وجه تمایز این سندهای رسمی است. با کسب اطلاعات کامل و همچنین شناخت دقیق این اسناد، می‌توانید به راحتی آنها را تشخیص داده و در زمان مناسب از آنها بهره برداری کنید.

تنظیم مبایعه نامه

تفاوت اسناد معتبر با یکدیگر:

شاید این باور برای برخی از افراد پدید آمده باشد که مبایعه نامه همان قولنامه است. در صورتی که این دو مقوله کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. هر کدام از این اسناد دربردارنده‌ی تبعات حقوقی و قضایی متفاوتی خواهند بود.

یکی از موارد بسیار مهم در مبایعه نامه، انتقال قطعی کالای مورد نظر برای معامله است. وجود تمامی جزئیات و شرایط لازم برای عقد قرارداد در این سند بسیار لازم و ضروری است. در صورتی که: در مدارک قولنامه‌ای خریدار و فروشنده با عدم آماده بودن برخی از مدارک، قول‌هایی را در بین خود رد و بدل می‌کنند.

در این قرارداد طرفین شرایط خاص مانند: مکان و زمان تحویل کالا و … را قبول می‌نمایند. در صورتی که در برخی از اسناد رسمی، برخی از شرایط خاص توسط ماموران رسمی لحاظ خواهد شد. اسنادی که از این قوانین تبعیت می‌کنند، به عنوان اسناد بسیار مهم و قابل استناد در بسیاری از مراجع قانونی، شناخته می‌شوند.

شناخت انواع مبایعه نامه:

یکی از نکات قابل توجه در مبایعه نامه وجود انواع آن است. این نوع از اسناد به دو صورت رسمی و عادی قابل تنظیم هستند. هر کدام از این اسناد دربردارنده‌ی ویژگی‌ها و خصوصیات متفاوتی خواهند بود. اسنادی که از خصوصیاتی مانند:

  • تنظیم شده در دفاتر اسناد
  • صادر شده توسط اداره ثبت اسناد
  • تنظیم شده توسط ماموران دولتی

برخوردار باشند به عنوان یک سند رسمی شناخته خواهند شد. در غیر این صورت از آنها با عنوان یک سند عادی یاد می‌شود. توجه داشته باشید که این نوع از اسناد به دو صورت دستی و املاک نیز قابل بهره‌برداری خواهند بود.

در صورتی که این نوع از اسناد در دفتر املاک معتبر تنظیم شوند از آنها به عنوان سند رسمی و در صورتی که یک قرارداد بین دو فرد تنظیم شود از آن با عنوان سند دستی یاد می‌شود. لازم به ذکر است که هر کدام از این موارد می‌توانند نقش بسزایی در مراجع قضایی و قانونی داشته باشند.

برخی از این اسناد به جهت برخورداری از خصوصیات برتر، قطعا عملکرد بهتری را برای استناد در بر خواهند داشت.

اهمیت استفاده از مبایعه نامه

 

راهنمایی برای انجام معامله:

این روزها شاهد افزایش انجام معامله با مبایعه نامه املاک و یا مبایعه نامه دستی خواهیم بود. توجه داشته باشید که اگر به دنبال خرید ملک در پردیس و یا مناطق دیگر هستید، شاید با این سند مواجه گردید. در این صورت استفاده از خدمات مشاور املاک ملکاژان گزینه‌ی هوشمندانه‌ای برای انجام موفقیت آمیز معامله به شمار می‌رود.

یکی از موارد بسیار مهم در این زمینه توجه به اجزای سند است. در این اسناد می‌توانید شاهد برخی از موارد اصلی و مهم باشید. از جمله اجزای تشکیل دهنده این اسناد عبارتند از:

  • شرایط مهم برای عقد قرارداد
  • موضوع مورد معامله (مانند خودرو، ملک و …)
  • مشخصات کامل و آدرس فروشنده
  • مشخصات کامل و آدرس خریدار
  • جزئیات مهم در مورد معامله
  • شرایط در نظر گرفته شده برای تحویل مورد معامله
  • شرایط انتقال اسناد و مدارک
  • قیمت مورد معامله
  • تعهدات طرفین معامله
  • جرایم تعیین شده برای عدم انجام تعهدات طرفین
  • امضای قرارداد توسط طرفین
  • امضای مسئول معاملات و شاهدین

و مواردی از این قبیل. با کسب اطلاعات کامل و جامع در مورد این سند، می‌توانید از میزان اعتبار آن نیز مطلع گردید. این اسناد به عنوان یکی از اسناد بسیار مهم در برخی از معاملات نیز به شمار می‌روند.

مراحل اجرای این سند به نحوی است که پس از توافق کامل طرفین، تمامی جزئیات باید در سامانه به ثبت برسد. پس از دریافت تاییدیه پیامکی حاوی کد رهگیری برای طرفین ارسال خواهد شد. این کد از 13 رقم برخوردار است که با استعلام از آن، می‌توانید به تمامی جزئیات ثبت شده، دست یابید.

اگر قصد خرید خانه قولنامه ای را دارید باید نکات خاصی را در نظر داشته باشید و به آن توجه کنید تا معامله ای هوشمندانه انجام دهید و متحمل زیان نشوید

مطالب دیگر مجله ملکاژان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *