ملکاژان
مالیات بر درآمد اجاره

حقایقی در مورد مالیات بر درآمد اجاره

موضوعات این مطلب

آیا تاکنون چیزی در مورد مالیات بر درآمد اجاره، شنیده‌اید؟ برخی از قوانین در کتاب قانون ما وجود دارند که با اطلاع از آنها می‌توانید زندگی قانونمندی را تجربه کنید. این مالیات به افرادی اطلاع می‌شود که ملکی را اجاره می‌دهد.

اجاره دهنده‌ی یک ملک، موظف به پرداخت این مالیات است. این مالیات بر اساس فاکتورهای خاصی تعیین می‌شود. با شناخت این موارد، می‌توانید به راحتی اقدام به تشخیص میزان مالیات نمایید.

اگر قصد خرید ملک وکالتی را دارید بهتر است با انواع وکالت حقوقی خرید و فروش ملک آشنا باشید تا با اطلاعات کامل و دقیق وارد معامله شوید و هیچگونه ضضری نداشته باشید.

توجه داشته باشید که برای پرداخت این مالیات، فقط تا زمان مشخصی وقت دارید. مهلت زمانی برای پرداخت این مالیات، تا 31/4 است. به این مفهوم که تا پایان تیر ماه در هر سال، فرصت پرداخت مالیات را در بر خواهید داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی معافیت‌های مالیاتی، نحوه‌ی تعیین مبلغ مالیات و غیره، می‌توانید با ما همراه شوید:

مالیات بر درآمد اجاره چیست؟

از مالیات بر درآمد اجاره چه می‌دانید؟

مالیات‌ها در انواع بسیار زیادی وجود دارند. یک از انواع آنها؛ مالیات بر درآمد اجاره است. همانطور که می‌دانید یکی از مهمترین منابع برای کسب درآمد از سوی دولت، (جهت ارائه‌ی برخی از خدمات دولتی به شهروندان) اخذ مالیات از آنها است. مالیات‌ها به دو صورت:

  • مستقیم
  • غیر مستقیم

از افراد دریافت می‌شوند. مالیات‌هایی که به طور مستقیم از درآمد و دارایی افراد کسر می‌شوند، مالیات مستقیم می‌باشد. در مالیات غیر مستقیم، مالیات بخشی از قیمت خدمات و کالاهای خریداری شده هستند.

بنابراین مالیات بر درآمد اجاره را می‌توان در گروه مالیات‌های مستقیم قرار داد. هر کدام از مالیات‌ها بر اساس فاکتورها و قواعد خاصی تعیین و از مخاطبین دریافت می‌شوند. از قوانین حاکم بر این مالیات‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

پرداخت مالیات بر درآمد اجاره

مهمترین قوانین در پرداخت مالیات بر درآمد:

قبل از هر چیز بهتر است بدانید که پرداخت مالیات بر درآمد اجاره ضروری خواهد بود. این امر یک امر مهم تلقی می‌شود که عدم پیروی از آن، پیگردهای قانونی را در پی خواهد داشت. به طوری که در صورت دیرکرد در زمان پرداخت این مالیات، مخاطب با جریمه مواجه خواهد شد.

لذا افرادی که در این زمینه فعال هستند، بهتر است اطلاعاتی در زمینه‌ی قواعد و همچنین شرایط ایده‌آل برای نحوه محاسبه‌ی آن، کسب نمایند. توجه داشته باشید که این مالیات به صورت سالانه بررسی و میزان آن تعیین خواهد شد.

بهترین گزینه برای خرید آپارتمان خرید خانه هایی هستند که شامل وام خرید مسکن می باشد اما برای محاسبه اقساط وام می توانید مقاله کاربردی محاسبه اقساط وام مسکن را مطالعه کنید.

از جمله نکات مهمی که باید بدانید، عبارتند از:

  1. مالیات بر درآمد اجاره مختص به ملکی است که از طریق مالک اجاره داده شده و از آن درآمد کسب می‌شود. حال فرقی نمی‌کند که این ملک: تجاری، اداری و یا مسکونی باشد. در هر حال مخاطب مورد نظر (فرد اجاره دهنده) موظف به پرداخت مالیات است.
  2. این مالیات بر اساس مبلغ اجاره بها تعیین می‌شود. نوع اجاره و همچنین کاربری آن تاثیر بر روی افزایش و یا کاهش قیمت مالیات اجاره، نخواهد داشت.
  3. مالیات تعیین شده بر روی اجاره هر ساله دستخوش تغییرات مختلفی خواهد شد. در سال اخیر (1401) این مالیات به 75 درصد اجاره بها، تعلق می‌گرفت.
  4. پرداخت مالیات بر درآمد اجاره به عهده‌ی فردی است که اقدام به اجاره دادن ملک مورد نظر می‌نماید. بنابراین فقط مالک نیست که ملزم به پرداخت این اجاره باشد. بلکه برخی از افراد که در این زمینه فعال هستند، موظف به پرداخت اجاره خواهند بود.
  5. در این بین شاهد برخی از قوانین مانند: ثبت اطلاعات ملک و همچنین وضعیت اسکان موجرین خواهیم بود. در صورت عدم پیروی و ثبت اطلاعات در سامانه مورد نظر، با جریمه مالیاتی مواجه خواهید شد.

محاسبه مالیات بر درآمد اجاره

چگونگی محاسبه مالیاتی:

محاسبه مالیات بر درآمد اجاره بر اساس قوانین و فاکتورهای خاصی صورت می‌پذیرد. تبصره‌ها و قوانین بسیار زیادی برای فرارهای مالیاتی در این زمینه، مد نظر قرار گرفته‌اند. بنابراین افراد حتی با فرار مالیاتی نیز دچار ضرر و زیان‌های مالی زیادی خواهند شد.

تا جایی که بر اساس مواد قانونی، کلیه اجاره دهندگان ملک (فارغ از برخورداری از قرارداد اجاره و یا عدم برخورداری از قرارداد اجاره، رسمی و یا عادی و ..) موظف به پرداخت اجاره ملک مورد نظر، هستند.

با توجه به ارائه‌ی فرصت مناسب برای اظهارنامه مالیاتی، بسیاری از مالکین موظف به ثبت اظهارنامه خود هستند. برای محاسبه مالیات اجاره باید مراحل زیر را سپری کنید:

  1. محاسبه‌ی اجاره بهای سالانه (برای این منظور اجاره بهای ماهانه در 12 ضرب می‌شود. در مواردی که رهن از مستاجر دریافت شده باشید، 18 درصد مبلغ رهن به مبلغ اجاره بها اضافه می‌شود)
  2. ضرب عدد به دست آمده در 75% (این درصد توسط دولت تعیین شده و در سال‌های متفاوت ممکن است دستخوش تغییر گردد.)
  3. عدد به دست آمده در این فرمول، درآمد مشمول مالیات است. در این مرحله باید از جدول تعیین شده جهت تخمین میزان مالیات اجاره استفاده کرد. در این جدول نرخی که مشمول مالیات شده است، کاملا مشخص می‌شود.
  • در صورتی که درآمد سالانه مشمول مالیات شما تا 50000000 تومان باشد، 15% مالیات باید پرداخت کنید.
  • در صورتی که درآمد سالانه مشمول مالیات شما بین 50 الی 100 میلیون تومان باشد، باید 20% مالیات پرداخت کنید.
  • در صورتی که درآمد سالانه مشمول مالیات بیش از 100000000 تومان باشد، باید 25% مالیات پرداخت نمایید.

اداره مالیات اقدام به راه اندازی سایت مناسب برای محاسبه‌ی مالیات بر درآمد اجاره نموده است. بنابراین با مراجعه به سایت مورد نظر و ارائه‌ی اطلاعات دقیق و ضروری، می‌توانید از مبلغ مالیات خود مطلع گردید.

اگر قصد خرید آپارتمان و یا بازسازی خانه را دارید بهتر است به نکاتی توجه داشته باشید یکی از مهمترین ویژگی های یک آپارتمان داشتن درب ضد سرقت می باشد تا امنیت شما را فراهم کند.

مورد بعدی که بسیار به چشم می اید و برای خانم ها مهم است وجود یک سینک ظرفشویی مرغوب است که ما سینک ظرفشویی گرانیتی را به شما پیشنهاد می دهیم که علاوه بر زیبایی خاص کیفیت و مقاومت بالایی دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر به مجله ملکاژان مراجعه کنید.

معافیت مالیات بر درآمد اجاره

شرایط برخورداری از معافیت مالیات بر درآمد اجاره:

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، در برخی از موارد افراد با معافیت از مالیات بر درآمد اجاره مواجه هستند. برخی از شرایط موجب می‌شوند که گروهی از افراد، از پرداخت این مالیات معاف گردند. این افراد به وضوح و کاملا روشن در تبصره‌ها و مواد قانونی، ذکر شده‌اند. از جمله مواردی که با این معافیت مواجه هستند، عبارتند از:

  • املاکی که اشخاص حقوقی مالکیت آنها را بر عهده دارند. (خانه‌های سازمانی)
  • املاکی که افراد تحت تکفل مالکیت آنها را بر عهده دارند. (املاکی که تحت سکونت همسر، پدر، فرزند، مادر و … هستند.)
  • املاکی که بودجه‌ی آنها به وسیله‌ی دولت تامین می‌گردد. (مانند: وزارتخانه‌ها، موسسه‌های دولتی و ..)
  • فروش ملک با شرط سکونت مالک پیشین در ملک مورد نظر تا مدت تعیین شده (به مدت 6 ماه)

در نظر داشته باشید که برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید از مشاوره‌های تخصصی و حرفه‌ای مشاور املاک ملکاژان استفاده کنید. در این صورت با آگاهی بیشتر در زمینه‌ی پرداخت مالیات بر درآمد اجاره، اقدام خواهید کرد.

مطالب دیگر مجله ملکاژان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *